• 0

Geruisloze inbreng en boekjaar

EMZ is in 2022 met terugwerkende kracht vanaf 1 Januari omgezet naar BV. De intentieverklaring en de voorovereenkomst is op tijd geleverd bij Belastingdienst en er was ook communicatie ontvangen over de goedkeuring van de omzetting van Belastingdienst. Nu heb ik een brief over "verzoek aangifte venootschapsbelasting" ontvangen maar daar staat het boekjaar vanaf de oprichtingsdatum van BV (bv 1 November 2022-31 December 2022 ipv 1 Januari 2022-31 December 2022). In de voorlopige aanslag staat ook het boekjaar verkeerd. Ik vond het niet oké en heb mijn boekhouder benaderd over deze. Volgens de boekhouder start de belastingdienst het boekjaar vanaf de datum van oprichting maar we kunnen de inkomen en uitgaven van de voorperiode doorgeven. Klopt deze informatie? Ik ben aan het denken dat de notaris het boekjaar zal voor niks het kalendarjaar noemen in de akte. Ik denk dat ik een brief moet sturen aan belastingdienst over de correctie maar mijn boekhouder denkt dat het niet nodig is. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
47 minuten geleden, h.software zei:

Klopt deze informatie

Ja dat klopt.

 

Een BV kan niet bestaan voordat deze opgericht is, dus vangt het boekjaar aan bij oprichting.

 

Dat het resultaat vanaf 1-1 voor rekening van de BV komt, heet daarom de voorperiode en is ook alleen een fiscale afspraak tussen jou, de BV en de fiscus.

 

Dat resultaat tel je dus bij het eerste boekjaar op.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.