• 0

holding bv, dga en wat houd je dan over....

Beste mensen,

 

Ben op dit moment aan het overwegen om me in te kopen in een bedrijf. Dat is een bv met nu 3 personal holdingbv's als eigenaren. Ga behalve hier (en daar) rondneuzen uiteraard in zee met een adviseur en accountant/boekhouder aangezien dat een "blinde vlek" voor me is, maar in deze orientatiefase kan/wil ik nog niet met dik geld over de balk gooien.

 

Om globaal in te kunnen schatten waar prive de schoorsteen van kan roken probeer ik een berekening te maken van wat er dadelijk op de bankrekening landt, en onderstaand is m'n eerste poging: (heb de btw even buiten beschouwing gelaten omdat dat tegen elkaar wegvalt (toch?)

 

Vanuit de personal holding waar ik 100% eigenaar van ben (DGA) gaat er een factuur naar de bv als volgt:

 

managementfee € 2500,-

leasecontract auto € 800,-

Vergoeding mobiel € 200,-

kmvergoeding € 380,- (2000 km a € 0,19)

Totaal € 3880,-

 

 

Dit bedrag komt dan binnen in de personal holding, en een overzicht van de maandkosten ziet er dan als volgt uit:

 

Factuur bv € 3880,-

Leasecontract -€ 800,-

Mobiel - € 200,-

brandstof - € 200,-

Div admi kosten -€300,- ?(zuiver en alleen een pers. holding bv om risico's af te dekken: alle kosten van bedrijfsvoering zitten in de bv dus heb alleen maar loonkosten /admi kosten en ditjes en datjes. toch?)

 

Heb dan dus € 2380,- over om salaris mee uit te keren naar ondergetekende.

Betaal je nu ook alle normale werkgeversbijdragen en werkgevers sociale lasten en de hele rimram?

 

Heb gezocht maar krijg hier niet echt een eenduidig antwoord op. ZOu graag een reactie hebben over die div. admi kosten en een idee wat het bruto salaris is naar mij toe met € 2380,- als basis. Tevens beweren de drie eigenaren dat ze geen problemen met de bel.dienst hebben over het min dga salaris. Ook hier tegenstrijdige verhalen troef....

 

Heel erg bedankt voor wat input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om te beginnen een waarschuwing: indien jij vanuit je persoonlijke holding de BV gaat factureren let dan op dat je geen "fictief dienstverband" krijgt. Je krijgt dit wanneer je aandelenbelang te klein is om een ontslag als directeur te blokkeren. Bijvoorbeeld: indien in de statuten staat dat directeuren worden benoemd / ontslagen obv 2/3 meerderheid en jij hebt 25%, dan is de BV waarin je participeert werkgeverspremies verschuldigd. Je kan dan niets via je personal holding doen. Indien die 2/3-regel zo in statuten staat (is redelijk standaard) dan hebben de huidige eigenaren geen problemen indien ze ieder een gelijk % hebben. Let erop dat indien het bijvoorbeeld 4 x 25% wordt, jullie alle vier een aandachtspunt hebben. Check dit vooraf met de accountant van de BV en laat hem/haar het advies schriftelijk vastleggen.

 

Het DGA-salaris over 2005 is 38.500. Je moet wel een heel goed verhaal hebben om minder op te nemen. Overigens mag je vanuit je holding meer dan 19ct per km doorbelasten. Indien de heren beweren geen problemen met de Belastingdienst hebben dan hebben ze er zeker geen problemen mee vast te leggen dat de BV eventuele kosten ed 100% compenseert indien jij die problemen wel krijgt. Onder "kosten" versta ik tevens de kosten van juridische / fiscale bijstand die je moet maken.

 

Je moet rekening houden met de werkgeversbijdrage van het nieuwe zorgstelsel. Dit is 6,5% van je bruto salaris met een maximum van 1.950.

Mocht je ook werkgeverspremies moeten afdragen dan komt er circa 13,5% bij tot een bruto salaris van 43.848. Indien je de auto ook privé gebruikt, dan krijg je 22% bijtelling over de nieuwwaarde.

 

Ten aanzien van je administratiekosten: dit lijkt me uitzonderlijk hoog. Ik weet niet waar je woont maar als het in Rotterdam eo is dan weet ik een goedkopere oplossing. Mail me dan even svp. Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik die graag.

 

Groet en succes met de onderhandelingen!

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen een waarschuwing: indien jij vanuit je persoonlijke holding de BV gaat factureren let dan op dat je geen "fictief dienstverband" krijgt. Je krijgt dit wanneer je aandelenbelang te klein is om een ontslag als directeur te blokkeren. Bijvoorbeeld: indien in de statuten staat dat directeuren worden benoemd / ontslagen obv 2/3 meerderheid en jij hebt 25%, dan is de BV waarin je participeert werkgeverspremies verschuldigd. Je kan dan niets via je personal holding doen. Indien die 2/3-regel zo in statuten staat (is redelijk standaard) dan hebben de huidige eigenaren geen problemen indien ze ieder een gelijk % hebben. Let erop dat indien het bijvoorbeeld 4 x 25% wordt, jullie alle vier een aandachtspunt hebben. Check dit vooraf met de accountant van de BV en laat hem/haar het advies schriftelijk vastleggen.

Ok, goed punt. Als je dit regelt heb je dus naar jezelf meteen een extra bescherming ingebouwd (die wellicht nog tot discussie kan leiden in de onderhandelingen) en de werkgeverspremies omzeild als ik het juist heb begrepen.

 

Het DGA-salaris over 2005 is 38.500. Je moet wel een heel goed verhaal hebben om minder op te nemen. Overigens mag je vanuit je holding meer dan 19ct per km doorbelasten. Indien de heren beweren geen problemen met de Belastingdienst hebben dan hebben ze er zeker geen problemen mee vast te leggen dat de BV eventuele kosten ed 100% compenseert indien jij die problemen wel krijgt. Onder "kosten" versta ik tevens de kosten van juridische / fiscale bijstand die je moet maken.

Mag je bijvoorbeeld je bruto loon dat je jezelf gaat betalen hoger zetten, en bijvoorbeeld een bijdrage inhouden omdat je de auto van de holding bv prive gebruikt zodat het bruto loon aan de voorwaarde voldoet en je toch niet teveel geld uit je bedrijfje trekt?

Hoort de 22% van de waarde van je bedrijfsauto ook echt tot het brutoloon en telt dus mee voor die € 38.500,-?

 

Je moet rekening houden met de werkgeversbijdrage van het nieuwe zorgstelsel. Dit is 6,5% van je bruto salaris met een maximum van 1.950.

Mocht je ook werkgeverspremies moeten afdragen dan komt er circa 13,5% bij tot een bruto salaris van 43.848. Indien je de auto ook privé gebruikt, dan krijg je 22% bijtelling over de nieuwwaarde.

Die werkgeversbijdrage geldt toch niet als ik het fictief dienstverband omzeil?

 

Ten aanzien van je administratiekosten: dit lijkt me uitzonderlijk hoog. Ik weet niet waar je woont maar als het in Rotterdam eo is dan weet ik een goedkopere oplossing. Mail me dan even svp. Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik die graag.

Ik bedoel dit meer als reservering voor diverse kosten waaronder administratie.

 

Groet en succes met de onderhandelingen!

Kees

 

Bedankt voor deze nuttige reactie!!!

Link naar reactie
  • 0

In het kort mijn reactie:

 

1. Je kan dit alleen regelen door er via de statuten voor te zorgen dat je niet kan worden ontslagen tenzij je instemt. Indien jullie elk 25% hebben bijvoorbeeld, zeg je dat directeuren alleen kunnen worden ontslagen indien minimaal 80% voor stemt. Ik raad dit overigens af; als er herrie in de tent komt (en daar moet je altijd rekening mee houden) dan moet je problemen kunnen oplossen.

 

2. Je mag je brutoloon zo hoog maken als je zelf wilt; mits het minimaal het DGA-salaris is (in het algemeen). Ik neig erna te stellen dat de auto onderdeel van het DGZ -salaris is maar de nieuwe regels moeten dat nog uitwijzen. Zodra ik het weet, laat ik het je weten.

Ik zou geen eigen bijdrage laten inhouden. Je gaat dan van bruto geld netto geld maken om dat vervolgens weer bruto in de BV te laten vloeien. Je betaalt dan onnodig belasting.

 

3. Klopt maar die 6,5% over 30.015 zorgbijdrage betaal je wel

 

4. Je administratie mag je niet meer kosten van ca 150 pm bij een goed internetsysteem.

 

5. Graag gedaan en mail me als je specifieke vragen hebt die je liever niet op een forum stelt.

 

Groet

Kees

 

 

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0
Je kan dit alleen regelen door er via de statuten voor te zorgen dat je niet kan worden ontslagen tenzij je instemt. Indien jullie elk 25% hebben bijvoorbeeld, zeg je dat directeuren alleen kunnen worden ontslagen indien minimaal 80% voor stemt. Ik raad dit overigens af; als er herrie in de tent komt (en daar moet je altijd rekening mee houden) dan moet je problemen kunnen oplossen.

 

ok, bedankt voor de info.

 

Kan je nog op een andere manier om die werkgeverslasten heen middels creatieve statuten, of betekent dit eigenlijk dat iedere dga van een personal holding dit gewoon moet betalen?

 

Ik kan me ook voorstellen dat eventuele herrie tussen de aandeelhouders zich in die zin wel oplost, dat je altijd wel zover gekregen kan worden dat je "vrijwillig" opstapt........

Link naar reactie
  • 0

Er is een verschil tussen wat de aandeelhouders onderling regelen en wat het UWV / de Belastingdienst vindt. Een tijdje was het mogelijk eea op te lossen door in het buitenland te gaan wonen en werken. Maar ook dat is niet meer mogelijk. De enige oplossing is het via de statuten te regelen. Maar is niet aan te raden.

 

Alle aandeelhouders met een personal holding krijgen problemen indien ze hun eigen ontslag niet kunnen tegen houden.

 

Ten aanzien van dat vrijwillig opstappen: ik denk het niet. Iedere directeur is naast aandeelhouder ook werknemer. Hij/zij zal dus een vergoeding kunnen bedingen bij de rechter. Een beetje slimme advocaat zal het "fictief dienstverband" in stelling brengen indien relevant.

Daarnaast: iemand kan als directeur wel terug treden maar blijft dan nog altijd aandeelhouder. Over het algemeen is dit geen wenselijke situatie. Daarom is het altijd van belang dat er een goede aandeelhoudersovereenkomst is waarin oa wordt vastgelegd wat er met de aandelen gebeurt indien een directeur die aandelen heeft, terug treedt. Leg hierin dan ook vast hoe de aandelen worden gewaardeerd; de meeste standaardbepalingen die in statuten staan, zijn omslachtig, duren lang en leiden vaak tot als maar meer problemen. Ondertussen is de focus op de onderneming verdwenen en het zal niet de eerste keer zijn dat door dit soort problemen een BV in zwaar weer komt.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.