• 0

Egalisatiereserve voor website?

Één van mijn belangrijkste bedrijfsmiddelen is mijn website. Hier doen wij continu onderhoud aan maar ongeveer eens in de 4 jaar moet er veel over de kop en is er dus groot onderhoud nodig wat meestal: on 40k kost. 

 

Mag ik in de BV hier dan  een egalisatiereserve voor aanleggen van ieder jaar 10.000? Of wordt dit gewoon gezien als het vervangen van mijn bedrijfsmiddel en dus een nieuwe investering die je met KIA boekt daarna afschrijft? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nee dat mag niet

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/egalisatiereserve

 

Ik gebruik even de beschrijving van de IB omdat het er daar duidelijker staat, maar de regels zijn voor Vpb hetzelfde

 

Een belangrijke voorwaarde is dat het gaat om toekomstige uitgaven wegens kosten, en niet om toekomstige aanschaf of verbetering van bedrijfsmiddelen.

 

en als je zelf even logisch nadenkt: je doet nu de afschrijving voor de website die nu draait, daar heb je 1,2, of 3 jaar geleden een investering voor gedaan.

 

Egalisatiereserve is dus voor kosten die eens in de zoveel jaar voorkomen en niet elk jaar. Je schrijft elk jaar een deel van je website af dus mag je niet ook alvast reserveren voor je volgende website.

 

Onderhoud van een bedrijfspand, zoals eens in de 5 jaar het hele pand schilderen mag wel omdat je in 1 jaar alle kosten maakt, maar de verfbeurt niet tot grote waarde toename van het pand zorgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitleg klinkt logisch zo inderdaad. 

 

Hoewel je juist bij de vergelijking met het bedrijfspand ook je website als digitaal bedrijfspand zou kunnen  zien.  Met het verschil, en dat is waarschijnlijk ook deels de redwn waarom dit niet van toepassing  is, dat de waarde wel aanzienlijk toeneemt. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.