• 0

Fiscale eenheid VPB - verrekenen in verliessituatie

(aangepast)

Mijn Werk-BV en holding vormen samen een Fiscale Eenheid voor de VPB. 

 

Dit brengt toch wat complexiteit met zich mee en ik overweeg deze vanaf volgend jaar te gaan verbreken. 

 

In het afgelopen jaar heeft de Werk-BV verlies gemaakt en de holding winst. Doordat de fiscale eenheid mag verrekenen met het verlies van de Werk-BV hoeft de holding nu geen VPB te betalen. Dit lijkt een voordeel.

 

Ik vraag mij echter af of ik ook zonder de fiscale eenheid in deze situatie VPB had moeten betalen in de holding?

 

In de holding staan eind 2022 de volgende boekingen:

 

Netto vermogenswaarde Werk BV: -€10000 (dus in de min)
Resultaat deelneming -€10000 (dus in de min)

 

Winstreserve berekenen holding: 

 

Winst holding: €5000
Verlies deelneming Werk BV: €-10000
Winstreserve = €5000 minus €10000 = -€5000 (dus in de min)

 

Je bent volgens mij sowieso in de holding aan het verrekenen in deze situatie toch, ook zonder fiscale eenheid? Of zie ik hier iets over het hoofd?

aangepast door blue-tik
spelfoutje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

je ziet over het hoofd dat verliezen uit deelnemingen (zonder FE) onder de deelnemingsvrijstelling NIET aftrekbaar zijn in de Holding. Dus nee, anders dan liquidatieverliezen, kan de Holding zonder FE VPB geen verlies van de deelneming fiscaal in aftrek brengen. Je kunt het wel in de W&V opnemen, maar bij de vragen over de deelnemingsvrijstelling moet je het verlies er weer bij optellen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld bedankt voor de verduidelijking.

 

Dus als er geen FE zou zijn, dan zou de netto-vermogenswaarde van de werk BV niet zijn afgenomen met €10000? En stond de werk BV dus nog voor hetzelfde bedrag op de balans?

 

En de winstreserve in de holding zou dan zijn €5000 winst minus de te betalen VPB?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus de gebruikelijke manier van boeken bij de holding in een verliessituatie van de werk BV is (welke nog wel positief op de balans staat):

 

Netto vermogenswaarde Werk BV laten afnemen met het verlies van de Werk BV.

 

En de Resultaat Deelneming Werk BV ook laten afnemen met het verlies van de Werk BV?

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, blue-tik zei:

Netto vermogenswaarde Werk BV laten afnemen met het verlies van de Werk BV.

Maar niet verder dan tot nul.

 

8 minuten geleden, blue-tik zei:

En de Resultaat Deelneming Werk BV ook laten afnemen met het verlies van de Werk BV?

Nee, dat niet. Dat corrigeer je bij de vraag over deelnemingsvrijstelling.

 

Maar vanwaar deze interesse als je zelf een FE VPB hebt? Hierover hoef jij je geen zorgen te maken namelijk

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb inderdaad een FE VPB en heb recentelijk de aangifte gedaan en jaarrekening ingediend.

 

Nu heb ik alles nog eens op een rijtje gezet hoe het zou zijn zonder FE.

 

Tijdens dit proces kom ik volgens mij toch een foutje tegen in de administratie en aangifte.

 

In de aangifte VPB van de FE moet namelijk ook de balans van de moedermaatschappij worden ingevuld, dus het moet wel goed staan. Die zou dan zo moeten staan alsof er geen FE was. Zeker ook omdat de jaarrekening op die gegevens is gebaseerd. 

aangepast door blue-tik
Link naar reactie
  • 0

Ik kwam bijvoorbeeld onderstaande 2 topics tegen:

 

 

 

Alhoewel ik een fiscale eenheid heb, moet ik ook de balans van de moeder / holding invullen in de aangifte. In feite doe ik 3 VPB aangiftes in 1. En moet ik ook voor alle 3 gegevens invullen.

 

- De geconsolideerde FE aangifte (die klopt 100%)

- De Werk-BV (klopt ook 100%)

- De holding / moeder

 

In de holding heb ik aan de activa kant de nettovermogenswaarde Werk-BV nu afgewaardeerd met het verlies. Hierdoor moet ik een negatieve winstreserve opnemen aan de passiva zijde van de holding. 

 

Als ik de nettovermogenswaarde gewoon laat staan (en het verlies werk BV dus niet afwaardeer) dan kan ik de daadwerkelijke winst van de holding gewoon als winstreserve opnemen aan de passiva zijde. Als ik de gedeelde oude topics doorneem, is dat volgens mij zelfs ook de bedoeling aan de hand van jurisprudentie?

 

Ik weet wel dat ik een FE heb, maar de balans van de moedermaatschappij moet wel correct worden ingevuld. Dat staat in feite los van de FE zelf. 

Als dit inderdaad het geval is, dan klopt mijn ingediende jaarrekening van de holding ook niet. Daar staat de Werk-BV namelijk ook afgewaardeerd op. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, blue-tik zei:

Hierdoor moet ik een negatieve winstreserve opnemen aan de passiva zijde van de holding. 

 

Dat is dus precies niet de bedoeling. Je kunt bij netto vermogenswaarde de deelneming niet verder afwaarderen dan tot nul, tenzij de holding garant staat voor de schulden van de werk BV. Dan zou er een zogenaamde 403 verklaring moeten zijn

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:
2 uur geleden, blue-tik zei:

 

Dat is dus precies niet de bedoeling. Je kunt bij netto vermogenswaarde de deelneming niet verder afwaarderen dan tot nul, tenzij de holding garant staat voor de schulden van de werk BV. Dan zou er een zogenaamde 403 verklaring moeten zijn

Dat doe ik ook niet, maar de daling van de netto vermogenswaarde moet toch ergens worden tegen geboekt? Daar is de winstreserve toch voor? 

Link naar reactie
  • 0

Ja, zolang de waarde deelneming in de holding positief is. Wordt die waarde door verliezen nul of minder dan nul, dan boek je dus niet het verlies uit deelneming nog langer in de holding. Op de balans van de holding stop je die met verliezen afboeken zodra de deelneming nul bereikt heeft. Verliezen die de deelneming daarna nog maakt, boek je simpelweg niet meer in de holding.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ja, zolang de waarde deelneming in de holding positief is. Wordt die waarde door verliezen nul of minder dan nul, dan boek je dus niet het verlies uit deelneming nog langer in de holding. Op de balans van de holding stop je die met verliezen afboeken zodra de deelneming nul bereikt heeft. Verliezen die de deelneming daarna nog maakt, boek je simpelweg niet meer in de holding.

Yes, dit is duidelijk. Bedankt! In dit geval staat de werk bv nog steeds positief op de balans, dus is dat niet aan de orde.

 

Maar mijn vraag is nog niet helemaal opgelost. 


Het gaat erom of ik dat verlies van de werk BV uberhaupt moet afboeken in de balans bij het holding gedeelte van de VPB aangifte?

 

Op het niveau van de FE uiteraard wel, maar op het niveau van de holding twijfel ik. Zie de gedeelde topics. 

aangepast door blue-tik
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
28 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Jawel, want bij de consolidatie trek je dat weer recht


Dat je gaat consolideren lijkt mij nu precies de reden waarom je het verlies van de werk BV niet afboekt in de aangifte op het niveau van de holding.

 

Bij het consolideren laat je immers de netto vermogenswaarde werk BV in de holding weg en het eigen vermogen van de werk BV laat je ook weg.

 

Of je dat verlies van de week BV dan hebt afgeboekt van de netto vermogenswaarde in de holding maakt dan geen verschil in de consolidatie.

 

 

aangepast door blue-tik
Link naar reactie
  • 0

De individuele balans en W&V behandel je alsof er géén FE VPB is. Dus op de balans vd holding gaat verlies van de waarde deelneming af (max tot die waarde nul is). Net zo goed als dat dat verlies bij de werk BV vh eigen vermogen afgaat. Die twee streep je immers tegen elkaar weg bij consolidatie.

 

Bij de consolidatie worden overigens niet zomaar bedragen weggelaten. Consolidatie is het tegen elkaar wegstrepen van met elkaar communicerende bedragen. Dus:

 

8 uur geleden, blue-tik zei:

Of je dat verlies van de week BV dan hebt afgeboekt van de netto vermogenswaarde in de holding maakt dan geen verschil in de consolidatie

Tuurlijk wel! Als je vóór de consolidatie dat verlies NIET hebt afgetrokken vd waarde deelneming in de holding, maar wel vh eigen vermogen van de werk BV, hoe kun je dan die twee nog tegen elkaar wegstrepen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

De individuele balans en W&V behandel je alsof er géén FE VPB is.

Ja precies, en daar ontstaat nu juist mijn verwarring.


Want nu staat bij de holding bij de winstreserve een negatief bedrag (dit is hetzelfde bedrag als bij de winstreserve van de FE - dus na consolidatie).
 

Terwijl er in de W/V rekening bij de holding een positief bedrag staat. 
 

De winstreserve op niveau van de holding komt dus nu niet overeen met de W/V rekening van de holding. 

 

Boek ik het verlies van de werk BV niet af in de holding dan ontstaat er een positieve winstreserve die wel overeenkomt met de W/V rekening van de holding. 
 

Gaat dit goed? 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, blue-tik zei:

Want nu staat bij de holding bij de winstreserve een negatief bedrag (dit is hetzelfde bedrag als bij de winstreserve van de FE - dus na consolidatie).
 

Terwijl er in de W/V rekening bij de holding een positief bedrag staat. 
 

Waarom vergelijk je die twee met elkaar?

De winstreserves op de balans is de opbouw en afbouw van winst over vele jaren, voor zover niet als dividend onttrokken.

 

Op de W&V staat alleen de winst of het verlies van 1 jaar. Die hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn. Dat zijn ze maar zelden.

 

En vraag 2: heb je de W&V dan al wel geconsolideerd?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Waarom vergelijk je die twee met elkaar?

De winstreserves op de balans is de opbouw en afbouw van winst over vele jaren, voor zover niet als dividend onttrokken.

Dit is het eerste jaar in de BV, dus vandaar. Er is geen dividend uitgekeerd. 

 

16 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

En vraag 2: heb je de W&V dan al wel geconsolideerd?

De W/V is op het niveau van de FE inderdaad geconsolideerd, bedoel je dat?

aangepast door blue-tik
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.