Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe electrische auto. Al zoekende komt diverse keren de optie: prive kopen maar toch BTW aftrekken als dé oplossing terug.
Mijn situatie:
- eenmanszaak
- catwaarde aan te schaffen auto 50k (incl. btw)
- ik rij 20.000 km per jaar (15.000 zakelijk, 5.000 prive)
- ik wil geen bijtelling
- ik hou een rittenadministratie van mijn zakelijke ritten bij.
Wat ik ervan begrijp is dat als ik prive een auto aanschaf, ik 75% van de BTW in aftrek mag brengen. Vervolgens mag ik mezelf € 0,21 per km aan kostenvergoeding uitbetalen. Afschrijven enz. kan ik niet zakelijk boeken. Fiscaal zou dit zijn dat de auto qua btw tot het ondernemingsvermogen behoort maar qua IB niet.
Is dit correct cq ben ik volledig? Of zie ik nog iets over het hoofd.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MikeVries
MikeVries
Een goedemiddag,
Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe electrische auto. Al zoekende komt diverse keren de optie: prive kopen maar toch BTW aftrekken als dé oplossing terug.
Mijn situatie:
- eenmanszaak
- catwaarde aan te schaffen auto 50k (incl. btw)
- ik rij 20.000 km per jaar (15.000 zakelijk, 5.000 prive)
- ik wil geen bijtelling
- ik hou een rittenadministratie van mijn zakelijke ritten bij.
Wat ik ervan begrijp is dat als ik prive een auto aanschaf, ik 75% van de BTW in aftrek mag brengen. Vervolgens mag ik mezelf € 0,21 per km aan kostenvergoeding uitbetalen. Afschrijven enz. kan ik niet zakelijk boeken. Fiscaal zou dit zijn dat de auto qua btw tot het ondernemingsvermogen behoort maar qua IB niet.
Is dit correct cq ben ik volledig? Of zie ik nog iets over het hoofd.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75131-eenmanszaak-aanschaf-auto-priv%C3%A9-en-btw/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag