• 0

Eenmanszaak: aanschaf auto privé en btw

Een goedemiddag,

 

Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe electrische auto. Al zoekende komt diverse keren de optie: prive kopen maar toch BTW aftrekken als dé oplossing terug.

 

Mijn situatie: 

- eenmanszaak

- catwaarde aan te schaffen auto 50k (incl. btw)

- ik rij 20.000 km per jaar (15.000 zakelijk, 5.000 prive)

- ik wil geen bijtelling

- ik hou een rittenadministratie van mijn zakelijke ritten bij.

 

Wat ik ervan begrijp is dat als ik prive een auto aanschaf, ik 75% van de BTW in aftrek mag brengen. Vervolgens mag ik mezelf € 0,21 per km aan kostenvergoeding uitbetalen. Afschrijven enz. kan ik niet zakelijk boeken. Fiscaal zou dit zijn dat de auto qua btw tot het ondernemingsvermogen behoort maar qua IB niet.

 

Is dit correct cq ben ik volledig? Of zie ik nog iets over het hoofd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, MikeVries zei:

Wat ik ervan begrijp is dat als ik prive een auto aanschaf, ik 75% van de BTW in aftrek mag brengen.

 

zo werkt het dan weer net niet. Je vraagt alle BTW bij aanschaf terug en jaarlijks corrigeer je (gedurende vijf jaar) 1/5e deel van de aanschaf-BTW voor het gedeelte dat ziet op de privé kilometers. Je weet immers nooit van tevoren wat de verhouding privé/zakelijk wordt.

 

Voorbeeld:

- aanschaf BTW was 10k. Die vraag je ineens terug.

- in het eerste jaar rij je 15.000 km zakelijk en 10.000 privé. De verhouding is dan 10/25e privé = 40% (houd er rekening mee dat woon-werk ook privé is). In de aangifte van Q4 corrigeer je dan 1/5e van 40% van 10.000 aanschaf-BTW = 800 euro.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

 

zo werkt het dan weer net niet. Je vraagt alle BTW bij aanschaf terug en jaarlijks corrigeer je (gedurende vijf jaar) 1/5e deel van de aanschaf-BTW voor het gedeelte dat ziet op de privé kilometers. Je weet immers nooit van tevoren wat de verhouding privé/zakelijk wordt.

 

Voorbeeld:

- aanschaf BTW was 10k. Die vraag je ineens terug.

- in het eerste jaar rij je 15.000 km zakelijk en 10.000 privé. De verhouding is dan 10/25e privé = 40% (houd er rekening mee dat woon-werk ook privé is). In de aangifte van Q4 corrigeer je dan 1/5e van 40% van 10.000 aanschaf-BTW = 800 euro.

 

Hi Joost,

 

Oke tnx. Klinkt inderdaad logisch want de verhouding prive/ zakelijk kan per jaar inderdaad veranderen.

Per saldo kom ik dan over 5 jaar volgens mij wel op hetzelfde uit. Daardoor lijkt mij deze constructie (vooral door het ontbreken van bijtelling) wel interessant.

 

Wat ik me nu wel afvraag is of de auto dan een BTW auto is of een marge-auto. In jouw voorbeeld is na 5 jaar maar 60% van de BTW afgetrokken (want 40% wordt gecorrigeerd). Volgens mij kan een auto niet voor 60% een BTW-auto zijn. Tegelijkertijd klopt het voor mijn gevoel niet dat er bij verkoop na 5 jaar wel 100% BTW in rekening gebracht moet worden. Als je begrijpt wat ik bedoel :grinning-face:

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.