• 0

storting kapitaal in vof vanuit eenmanszaak

Ik heb een vof opgericht samen met een partner en vanuit de eenmanszaak kapitaal gestort. Volgens mij zijn er twee manieren om dit te boeken:

 

1. in eenmanszaak:

privé opname

aan bank

 

in vof:

bank

aan privé storting

 

of

 

2. in eenmanszaak:

kapitaalbelang

aan bank

 

in vof:

bank

aan kapitaal

 

De eerste manier lijkt mij het handigst maar er is dan geen kapitaalbelang zichtbaar in de vof. Moet het kapitaalbelang zichtbaar zijn in de VOF?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pff, dit zijn zo van die vragen waar weinig ondernemerslol aan te beleven valt. maar ik zal het toch proberen (ook al ben ik geen echte expert, dus correct me if I'am wrong).

 

Je eenmanszaak en jezelf zijn fiscaal één geheel. Ik weet niet of je twee bankrekeningen hebt, maar zelfs dan maakt het niet uit.

 

Je maakt gewoon het geld van één van je rekeningen over op de rekening van de VoF onder vermelding van "kapitaalstorting", de naam van de VoF en de naam van de stortende partij.

 

De storting wordt gewoon opgenomen in de balans van de VoF (niet via w/v) en voor jezelf neem je hem op in je eigen balans bij de activa.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al vaker opgemerkt heb, zijn dit specifieke vragen voor je accountant / boekhouder. Een keer door deze boekhouder of accountant op het goede spoor laten zetten, dan kan de fout in het verdere boekjaar ook geen problemen opleveren.

 

Dan is het zoals Nils al terecht opmerkt: Je eenmanszaak, je VOF en jezelf zijn fiscaal één geheel.

 

En het is zelfs zo dat als je VOF of je eenmanszaak fout gaat, deze de ander meetrekt... dus ook eventueel je VOF partner!!

 

Zorg voor een GOEDE vennootschapsovereenkomst. (wat niet beschermt tegen het voorgenoemde)

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.