• 0

EU-conformiteitsverklaring, uitputting merkrecht, verbod platformverkoop

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, ik hoop dat ik het bij het juiste onderwerp heb geplaatst. Kunnen jullie mij misschien helpen met wat informatie en tips? Alvast heel erg bedankt!

 

TLDR; Fabrikant wil ‘verplichte?’ EU-conformiteitsverklaring niet leveren, hierdoor kan ik de producten niet meer verkopen gezien Bol.com dit als platform eist. Kan dit zomaar?

 

Een klein stukje achtergrond: Sinds kort ben ik (32m) als ZZP'er begonnen. Op dit moment handel ik in o.a. bordspellen, speelgoed en gadgets via het Bol.com platform. Mijn uiteindelijke droom is een fysieke bordspellenwinkel met daarnaast online verkoop via platforms en een eigen webshop.

 

Met goede moed en flinke zin ben ik al sinds een maand of twee druk aan het verkopen. Ik heb mijn producten ingekocht bij een algemene/bekende groothandel, een bordspelleverancier en bij lokale detailhandels. Het gaat o.a. om producten die in de outlet of aanbieding waren, die ik tegen een kleine marge (na aftrek kosten bol.com/btw/verzending/verpakking e.d.) kan verkopen. Uiteraard verkoop ik de producten voor een nette en marktconforme prijs en alles uit eigen voorraad. Na wat googlewerk kwam ik tegen dat deze vorm van verkopen ‘Retail arbitrage’ heet. Met dit verdienmodel hoop ik wat vermogen op te bouwen om direct bij leveranciers te gaan inkopen en nog steeds te kunnen concurreren op de prijs. Dit is mijn plan voor de beginfase - de stap daarna is een eigen webwinkel en tot slot een fysieke winkel.

 

Uiteraard heb ik opgezocht of ik producten uit de detailhandel/groothandel mag doorverkopen. Ik las (o.a. op dit platform) dat een 'merkrecht' uitgeput raakt als deze door fabrikant (evt importeur) op de markt is gebracht binnen de EER. Ik mag mezelf alleen niet voordoen als 'erkende verkoper'. Wat ik hieruit begrepen heb, is dat het dan vrij verhandelbaar is.

 

Mooi! Dacht ik. Als het in de winkel verkrijgbaar is, zal dat merkrecht wel vervallen zijn en mag ik het inkopen en verkopen. Ik ga hier even door op deze gedachtegang (die wellicht helemaal verkeerd is, vandaar dit topic).

 

Is een merkrecht vervallen dan mag ik deze dus in- en verkopen, dan mag dit ook op een platform voor zover ik kan vinden (in de voorwaarden van Bol is hier niets over te lezen behalve wanneer je verkooprechten aan moet vragen voor luxe merken van o.a. dure horloges en bvb Lego).

 

Nu loop ik tegen een aantal dingen aan:

 

Bol.com vraagt mij nu om een EU-conformiteitsverklaring te overleggen (en eerst hadden ze het ook over een EG-verklaring), specifiek voor twee varianten fidget toys. Bij een detailhandel snap ik dat ik dergelijke verklaringen natuurlijk niet meekrijg, maar deze worden mij door leveranciers of door de ‘bekende’ groothandel voor bedrijven ook niet geleverd. Het lijkt dus wel alsof het ‘uitgeput’ raken van merkrecht niets teweegbrengt, als een leverancier/fabrikant mij kan weigeren een verklaring toe te sturen en ik zo het product dus eigenlijk nooit zal kunnen verkopen.

 

Dus ik dook het internet weer op en vond via Google de volgende informatie: 

 

Als u de fabrikant bent, moet u bepaalde regels volgen voordat u een product in de handel mag brengen. U moet:

 

-de technische documentatie opstellen voordat u een product in de handel brengt

 

-ervoor zorgen dat de technische documentatie ter beschikking wordt gesteld van de markttoezichtautoriteiten (indien zij daarom verzoeken) zodra het product in de handel is gebracht

 

-de technische documentatie gedurende 10 jaar bewaren vanaf de datum waarop het product in de handel wordt gebracht (tenzij uitdrukkelijk anders vermeld)

 

(Bron: https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/compliance/technical-documentation-conformity/index_nl.htm)

 

Nu zit ik met de vraag: waarom lijk ik beschouwd te worden als fabrikant? Ik fabriceer of importeer niets - ik koop slechts in binnen de EER.

 

Inmiddels had ik in dat kader, op verzoek van de partnerservice van Bol.com, een reeks productfoto’s, aankoopbewijzen en foto's van de CE-keurmerken overlegd. Als reactie hierop kreeg ik alleen terug dat de juiste documentatie niet ontvangen was met daarbij instructies over hoe ik zelf een conformiteitsverklaring opstel. Ik zou deze binnen 5 werkdagen moeten aanleveren, anders zouden mijn producten offline gehaald worden.

Meteen heb ik de fabrikant gemaild met de vraag of zij mij de documentatie konden leveren. Mocht dit daadwerkelijk voor ieder product nodig zijn, dan zal dit mij héél veel tijd kosten, maar enfin.

 

Anderhalve week en een herinneringsmail later, ontving ik eindelijk een antwoord van de fabrikant:

 

Hi Jeff, (Deze aanhef wordt gebruikt maar is niet eens mijn naam)

 

We are excited to see your note and discover your interest in naam fabrikant

 

Sorry that all our online sales are ONLY handled on Amazon directly and or our brick and mortar retailers sell online as well. Please note we are NOT looking for additional online retailers. 

 

Thank you for your interest in naam!

 

Regards,

 

Team naam

 

Kortom, ik kan de ingekochte producten dus niet meer via platforms (en via eigen webshop?) verkopen.

Wat mij bij de producten (fidget toys in verschillende kleuren) opviel, was dat de verschillende kleuren niet allemaal een eigen EAN hadden. Wit, paars, blauw en ‘glow in the dark’ hebben geen eigen EAN en roze en zwart wel.

 

Nu zit ik dus met de volgende vragen:

 

1.     Is wat ik op dit moment doe nu wel of niet legaal?

 

2.     Gaat hoe Bol.com zich opstelt niet de vrije handel binnen de EER tegen?

 

3.     Zijn er wellicht databases met conformiteitsverklaringen voor mijn andere producten?

 

4.     Heb ik deze daadwerkelijk nodig voor ieder product, ook voor een eigen webshop (los van Bol.com, dat dit mij nadrukkelijk verplicht)?

 

5.     Is mij nu wel toegestaan de voorraad (nog 100 stuks à €10-17) van dat specifieke product elders te verkopen?

 

6. Een leverancier kan eisen dat een verkoper een fysieke winkel nodig heeft om online te mogen verkopen, hoe werkt dit i.c.m. het uitgeputte merkrecht?

 

Verder kwam ik tegen dat kartelvorming en onderlinge prijsafspraken verboden zijn. De KvK zegt daar juist weer over: 'Bij de verkoop van merkspullen moet je je vaak aan bepaalde voorwaarden houden. Vaste verkoopprijzen bijvoorbeeld.' (Bron: https://www.kvk.nl/starten/een-webwinkel-starten-begin-hier/#6/)

6.     Hoe zit dit? Het voelt namelijk nogal tegenstrijdig.

 

7.     Voor boeken geldt er een ‘Wet voor vaste boekenprijs’. Is er dan ook dergelijke wet- en regelgeving voor andere productgroepen?

 

8. Is een EAN voor iedere afzonderlijke kleur/variant verplicht? 

Zie link voor vraag mbt de EAN per kleur. (https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/kennisartikelen/de-ean-hoe-zit-het-nu-precies-vijf-vragen-vijf-antwoorden/)

 

Hartelijk dank voor het lezen van bovenstaande en heel erg bedankt voor de eventuele reacties!

aangepast door Joeri_
Verbetering titel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Joeri_ zei:

Dus ik dook het internet weer op en vond via Google de volgende informatie: 

Misschien helpt dit je iets verder …

https://partnerplatform.bol.com/content/uploads/2022/09/whitepaper-conformiteitsverklaring.pdf

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Cosara, dank voor je reactie en het meedenken! Ik ken de de Whitepaper, ook weet ik dat Bol.com mij om een conformiteitsverklaring vraagt. Mijn vraag is vooral of mijn manier van werken binnen de wettelijke mogelijkheden valt en of Bol.com hier niet de vrije handel van producten (die door de fabrikant binnen de EER op de markt zijn gebracht) tegenwerkt. Of ik de verklaringen bij een eigen webshop ook zou moeten kunnen overleggen? En of de fabrikant verplicht is mij dergelijke verklaringen te leveren etc. etc. (zie vragen hierboven)

aangepast door Joeri_
Verduidelijking
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.