• 0

Desktop geheel aftrekken van omzet als startinvestering i.c.m. 1 maand afschrijving

Hi allen,

 

Allereerst bedankt voor de moeite om dit te lezen. Ik heb een vraag over het volledig aftrekken van een initiële investering (desktop) van boven de 450 euro excl BTW, waarbij al een minimaal deel als afschrijving is afgetrokken van inkomstenbelasting 2022.

 

Context:

Ik heb een eenmanszaak opgericht in mei 2021, maar vervolgens niet direct actief hier mee aan de slag gegaan. Rond Q4 2022 heb ik vervolgens mijn eerste inkomsten gehad en een zakelijke desktop (begin december) aangeschaft om de werkzaamheden op uit te voeren. Dit was een bedrag boven de 450 euro excl BTW, dus heb ik het opgedeeld in 5 jaar afschrijving. Bij de inkomsten belasting heb ik netjes 1 maand afschrijving doorgerekend, aangezien ik het ook ben gaan gebruiken in December van het jaar 2022. 

 

Nu werd ik er op gewezen dat de desktop eigenlijk direct in z'n geheel mag worden afgeschreven, aangezien het een investering is voor de start van de onderneming. De vraag is nu eigenlijk of het restbedrag (minus het al reeds afgeschreven deel van december 2022) dan over de inkomstenbelasting van 2023 mag worden afgeschreven? 

 

Klopt dit, en hoe pak ik dit eventueel juist aan in deze situatie?

 

Bedankt alvast voor je reactie!

 

Groet,

Ruben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

De voorwaarden voor willekeurige afschrijving starters vind je hier
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/willekeurige_afschrijving/startende_ondernemer

 

Je moet ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en voldoen aan de eisen voor startersaftrek (o.a. minimaal 1225 uur werken in je onderneming) exacte voorwaarden lees je in de link.

Het is dus niet zo dat alle starters dit standaard mogen.
Je moet je ook afvragen of nu ineens afschrijven wel zo voordelig is
Als je een lage winst hebt betaal je al nauwelijks belasting.
Terwijl over 3 jaar veel meer winst hebt en de aftrek dan pas doen levert meer voordeel op

Willekeurig afschrijven betekent niet alleen heel snel of ineens, soms kan nu bijna niet en later veel meer voordeliger zijn.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.