• 0

BTW terugvragen op kwalificerende werkruimte aan huis

Ik heb een kantoor aan huis gerealiseerd met eigen opgang en sanitair, dit heb ik gedaan om voor mijn eigen bedrijf te werken vanuit huis. Het gaat geheel zakelijk gebruikt worden. Ik heb mij bij de KVK ingeschreven met terugwerkende kracht en nu moet ik BTW aangifte doen met terugwerkende kracht. Het huis is een koopwoning met 50/50 eigendom met partner. Welke kosten voor de BTW mag ik aftrekken? dak? laminaat? bouwkosten kantoor? en mag ik hier maar 50% van doen omdat het hele huis 50/50 is? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Edward

 

Aangenomen dat je zelf niet deels vrijgesteld prestaties verricht, is alle btw aftrekbaar die ziet op de werkruimte. Dus als het huis er al stond, en je hebt er een kantoorruimte tegenaan gebouwd, dan is alle btw op de bouw aftrekbaar.

 

Voor de IB speelt mee dat je (gok ik) niet in gemeenschap van goederen gehuwd bent. Dat wil zeggen dat de helft van de werkruimte op de balans van je eenmanszaak komt en de andere helft huurt jouw eenmanszaak van je partner. De huur dient marktconform te zijn en is bij je partner belast in box 1, TBS (er dus aftrekbaar voor jouw EMZ).

 

Let op: dat betekent dus ook dat dit deel niet onder de eigen woning regeling valt.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost Rietveld, bedankt vuur u reactie. Ik verricht geen vrijgestelde prestaties. het kantoor is tegelijkertijd met de woning gebouwd en de bouw was voltooid begin dit jaar. voor het kantoor deel ik de vierkante meters door het totaal vierkante meters van de woning en zo bepaald ik de kostprijs. Ik begreep van de belastingdienst dat grond waar de woning op staat niet meegerekend mag worden. Ik neem aan dat laminaat en kantoorinrichting wel geld, en eventueel het 'dak' van het kantoor waarboven een normale kamer zit. Misschien dat die vloer ook mee te rekenen valt. Weet u dit toevallig? 

 

Over de IB, zou ik graag gebruik willen gaan maken van de KIA. We zijn inderdaad niet onder gemeenschap van goederen gehuwd, en zullen de helft dus moeten verhuren van partner aan de eenmanszaak. Bedankt voor je reactie en ik zie graag een reactie tegemoet. 

 

Groetjes Edward

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Edward2003 zei:

voor het kantoor deel ik de vierkante meters door het totaal vierkante meters van de woning en zo bepaald ik de kostprijs. Ik begreep van de belastingdienst dat grond waar de woning op staat niet meegerekend mag worden. Ik neem aan dat laminaat en kantoorinrichting wel geld, en eventueel het 'dak' van het kantoor waarboven een normale kamer zit. Misschien dat die vloer ook mee te rekenen valt

Dat is moeilijk te zeggen zonder het pand te kennen. Zoals ik aangaf, telt alles wat zakelijk in gebruik is mee. Je zou wellicht de bouwer kunnen vragen wat hij bouwkundig rekent tot de werkruimte en wat tot de woonruimte.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.