• 0

Een bestaand product gebruiken als onderdeel van eigen recept.

Goede avond.

Ik heb een vraag en vroeg mij af of ik dit mag doen of niet.

Zoals mijn naam al aangeeft, dit gaat over insecten.
Ik maak voor mijn insecten energie drankjes, en andere voeding.
Nu heb ik zodanig een zeer gewild energie drankje voor mijn insecten gemaakt, dat ik deze officieel wil gaan verkopen.
Nu 'verkoop' ik het tussen bevriende liefhebbers in deze hobby, maar wil ik wil dit op grotere schaal gaan doen.

Mijn twijfel hierin is dat ik een al bestaand volledig product gebruik als basis en dit zelf verder aanpas aan de wensen van mijn insecten door middel van toevoegingen van andere voedingstoffen.

Een voorbeeld: Ik koop pedigree vleesvoer voor mijn hond, ik doe er een ei doorheen, wat uien, hagelslag en pindakaas.
Mag ik dit als nieuw product verkopen? uiteraard word de naam pedigree niet gebruikt, in het product zelf.

Alvast bedankt!
MVG de insectenman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

10 minuten geleden, Insectman zei:

Een voorbeeld: Ik koop pedigree vleesvoer voor mijn hond, ik doe er een ei doorheen, wat uien, hagelslag en pindakaas.
Mag ik dit als nieuw product verkopen? uiteraard word de naam pedigree niet gebruikt, in het product zelf.

Als het een ingrediënt is en je het merk niet noemt zou dat in principe gewoon mogen, want zo werkt de hele voedselindustrie. Het is een normale handelsactiviteit. Maar... als er beschermde intellectuele eigendomsrechten (zoals een patent of modelrecht) op het vleesvoer zit, of op een van de ingrediënten daarvan, heb je mogelijk alsnog toestemming nodig van de rechthebbende. Een definitief antwoord is dus niet te geven, want daarvoor moet je wat research doen naar je ingrediënten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

 Maar... als er beschermde intellectuele eigendomsrechten (zoals een patent of modelrecht) op het vleesvoer zit, of op een van de ingrediënten daarvan, heb je mogelijk alsnog toestemming nodig van de rechthebbende.

In hoeverre is zulke toestemming ook daadwerkelijk nodig?
als je bv naar de bakker gaat deze verkopen oreokoekjes taart, en vele zaken verkopen bv ook oreokoekjes ijs, of milkshakes bv, nu verwacht ik niet dat elke bakker, ijscoman, of kok toestemming heeft gevraagd aan oreo of ze deze gerechten, met hun naam erop mogen maken.
of wordt dat simpelweg door de vingers gezien als zijnde gratis reclame maar kunnen ze als ze willen wel gerechtelijk een einde maken aan deze praktijken?

Heel erg bedankt voor het antwoord en warme welkom!

 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Insectman zei:

of wordt dat simpelweg door de vingers gezien als zijnde gratis reclame maar kunnen ze als ze willen wel gerechtelijk een einde maken aan deze praktijken?

Zowel het merk als de vorm van het gevulde koekje zijn beschermd, dus als je daarmee adverteert (met het merk, een afbeelding van het koekje of herkenbare stukken van het koekje in je product) kan de rechthebbende hiertegen optreden. Dat doen ze niet zo snel, want het is gratis reclame en een verkoopkanaal. Als je het echter gaat gebruiken in producten of op een manier die het merk Oreo schade zou kunnen toebrengen komt Intercontinental Great Brands LLC, de merkhouder van Oreo, waarschijnlijk wel in actie. 

 

Andere merkhouders zijn echter minder ruimhartig en klimmen veel sneller in de pen. Ik schreef ooit een blogje waarin ik een voedselproduct bij naam noemde, en dat leverde een aantal vervelende blafbrieven op met de eis dat ik de naam direct moest verwijderen. Dat kan dus ook gebeuren. Maar goed, je schreef al dat je het niet wilde vermelden.  

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.