• 0

WBSO van toepassing voor meewerkend freelancer

Ik wordt regelmatig als freelancer door bedrijven ingehuurd om mee te werken binnen hun ontwikkelteam aan vaak nieuwe innovatieve producten.

Nu komen deze bedrijven hiervoor vaak in aanmerking voor WBSO subsidie.

Ik heb wel eens gehoord dat ik als freelancer hier soms ook gebruik van kan of had moeten maken.

Ik wil gene subsidie bij mijn opdracht gevers wegkapen, daarom vroeg ik me af of ene bedrijf toch WBSO subsidie kan krijgen voor gemaakte uren door externen

en of ik in mijn geval als externe hiervoor in aanmerking kan komen, ook als is het niet mijn eigen innovatieve idee?

Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De WBSO is een korting op de loonheffing van de werknemers die deelnemen aan de WBSO-projecten. Je opdrachtgever betaalt in beginsel geen loonheffingen over jouw facturen, en kan die daarmee ook niet aftrekken van z'n loonheffing.

 

Echter, als ZZP'er die wel deelneemt aan het R&D proces zou je wel een kopie van de subsidieaanvraag kunnen vragen aan je opdrachtgever (die daar overigens niet aan hoeft mee te werken). Vervolgens zou je diezelfde aanvraag in kunnen dienen, en (indien toegewezen) de WBSO-opbrengsten kunnen doorberekenen aan je klant. Of deze bijv. 50/50 doen.

 

Hierbij dien je wel op te letten dat de aanvraag die je doet moet zijn toegespitst op de werkzaamheden die jij uitvoert. Mogelijk dat je de aanvraag dus nog wat moet aanpassen, of gewoon zelf moet (laten) schrijven.

 

Verder maakt het uit of je opereert vanuit een eenmanszaak of een BV. Opereer je vanuit een eenmanszaak dan dien je minimaal 500 uur in je WBSO-project te stoppen en geldt er een forfaitaire vergoeding. Doe je het vanuit een BV (de aanvraag dient dus gedaan te worden door de verlonende BV), dan is er geen forfaitaire vergoeding, maar mag je wel maximaal 3 aanvragen per jaar indienen, iirc.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.