Jump to content

ThinkStrong

Newbee
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
  1. Hallo, Ik sta al enkele jaren ingeschreven bij de KVK, maar pas dit jaar ben ik ondernemer voor de IB gezien ik begin dit jaar mijn vaste baan heb opgezegd en hier vol voor ga nu. Of ik dat de komende 5 jaren vol ga houden kan ik nu niet zeggen. Dat hangt er van af hoe het gaat en of het me bevalt. Nu heb ik me afgelopen maanden zitten verdiepen in alle belasting regels en mogelijkheden. Gezien ik dit jaar best wat winst verwacht te maken en ik wat apparatuur moet aanschaffen wilde ik gebruik maken van de willekeurige afschrijf regeling. Het gaat om een investering van +- 3500.- en 1 van 1000.- Klopt het dat ik deze beide volledig mag afschrijven in dit belasting jaar (dmv willekeurige afschrijvingsregeling) en dat ik daarbovenop ook nog de KIA (kleine investerings aftrek van 28%) mag toepassen? Indien ik willekeurig afschrijf, dan maakt de maand van aankoop niets uit neem ik aan? Zelfs als ik hem in december aan zou schaffen mag ik hem volledig afschrijven? Een andere vraag is dat stel ik ben volgend jaar geen ondernemer voor de IB? Wat dan? Moet ik dan de deinvesterings bijtelling betalen of niet?
  2. Hallo, Ik had graag wat advies voor zaken die ik in mijn zzp opdracht contract moet / zou moeten vermelden. De situatie is als volgt: Via mijn huidige opdracht gever (noemende bedrijf A) heb ik een nieuwe opdracht gekregen voor een voor mij nieuwe klant (bedrijf B) Het betreft hier het ontwikkelen van software voor een gebruikersproduct. Nu is de constructie dat ik samen met bedrijf A de software ontwikkel en dat bedrijf A het product gaat ontwikkelen in opdracht van bedrijf B. De software die ik maak zal uiteindelijk van bedrijf A zijn (Dit is niet keihard afgesproken, maar dat is wel een beetje de strekking van de opdracht) Gezien ik ZZP'er ben factureer ik mijn diensten rechtstreeks aan bedrijf B. Dit is voor mij met oog op het hebben van meerdere opdracht gevers gunstiger. Echter, zit ik nu een beetje met het wat als scenario: Ik wil me graag indekken voor: - Wat als ik meer uren dan begroot moet maken door ontwerpfout van bedrijf A - Wie is er eindverantwoordelijk bij een gezamelijke ontwikkeling? Bedrijf A levert uiteindelijk het product inclusief software. Stel er zit straks een cruciale bug in en er is een terugroep actie vereist. Daar heb ik als ZZP'er niet de middelen voor - Moet ik ook een overeenkomst sluiten met bedrijf A Nu is de relatie met beide partijen goed en denk ik misschien in doem scenario's, maar ik weet dat dit soort dingen in de praktijk gewoon gebeuren en als groot bedrijf kun je dit meerwerk of extra kosten wat makkelijker dragen als als zelfstandige. Het zou logischer zijn dat ik factureer aan bedrijf A en dan dragen zijn alle eindverantwoordelijkheid, maar ik wilde toch graag weten hoe ik het goed kan regelen Ik kan in de algemene voorwaarde proberen te zetten dat ik niet verantwoordelijk ben voor gevolgschade, maar zo makkelijk kom je er toch niet van af lijkt me?
  3. Ik had ene vraag over de startersaftrek en mogelijkheid tot willekeurige afschrijving voor starters. Ik heb altijd in loondienst gewerkt en naast deze vaste baan een bedrijfje er naast gehad in consultancy en product ontwikkeling. Hiervoor heb ik met ongeveer 6 jaar geleden al ingeschreven bij de kvk en maak ik sindsdien ook gebruik van de btw terug gave. Voor de IB geef ik de winst met aftrek van kosten op als inkomen uit overige werkzaamheden. Gezien ik in deze periode niet voldoe aan het uren criterium van 1225 uur en niet altijd meerdere opdracht gevers heb gehad heb ik nooit gebruik gemaakt van de MKB winst vrijstelling, starter aftrek en zelfstandigen aftrek. Nu ben ik begin dit jaar als volledig zelfstandige begonnen en het mijn vaste dienstverband beëindigd. Ik ga dit jaar hoogstwaarschijnlijk makkelijk voldoen aan de 1225 uur en 3 opdracht gevers zijn ook al geregeld. Klopt het dat ik dan nu toch recht heb op de starters aftrek en de optie tot willekeurig afschrijven? Ik sta dan al wel meer dan 6 jaar ingeschreven bij de KVK, maar dat zegt volgens mij niks of dat je ondernemer bent voor de IB. En de belasting dienst stelt als eis dat je niet langer dan 5 jaar ondernemer voor de belasting dienst bent.
  4. Bedankt voor de toelichting. Nu weet ik nog niet wat ik komend jaar zakelijk ga rijden, dus kan ik dan gewoon in het laatste kwartaal bepalen of de 1,5/2,7% regeling voordeliger is of een percentage prive kilometers corrigeren? Laatste vraag is nog wanneer is het nu 1,5% en wanneer 2,7% Na de link hierboven van de belastingdienst bekeken te hebben, concludeer ik dus 1,5% bij correct voor zakelijke gebruik van prive auto en 2,7% correctie bij prive gebruik van zakelijke auto. Klopt dat?
  5. Ik heb al diverse topics doorgelezen en weet denk ik grotendeels wel hoe het zit, maar had het graag nog even bevestigd voor mijn situatie. Ik maak zakelijk gebruik van mijn privé auto. Daardoor mag ik de btw van brandstof en onderhoud als voorbelasting terug vragen. In het laatste kwartaal moet ik dit corrigeren naar rato gebruik zakelijk/prive. En hier had ik nu net mijn onduidelijkheid over. Mijn boekhouder zegt simpelweg pak kilometerstand op 1-1 en 31-12 en trek daar alle zakelijke ritten van af. Dan weet je het percentage, maar ik lees overal dat de belasting dienst een sluitende rittenadministratie verwacht. Nu is dat voor de zakelijke ritten niet zo'n probleem, maar als ik mijn partner ook op moet leggen dat ze alle ritjes privé gaat administreren dan vind ik dat erg veel gedoe. Nu komt er ook bij dat ik mits mijn opdracht gever op een redelijke afstand zit ik het wel zo fijn vind om op de racefiets te gaan. In een sluitende ritten administratie wordt dat lastig verantwoorden. Ok je rijdt dan niet zakelijk met je auto nee, maar zou toch graag dat voordeel meerekenen. Nu kun je als je gene ritten administratie bijhoud ook in het laatste kwartaal een correctie doen van 1,5 of 2,7% op de catalogus waarde inc BPM en BTW. Maar wanneer is het 2,7 en wanneer 1,5%. Ik las iets over de eerste 4 jaar, maar van wat? Leeftijd auto? Ondernemerschap? Nu kan het volgens mij gebeuren als de catalogus waarde wat hoger is dat de 1,5% of 2,7% berekening hoger uitkomst dan je werkelijk aan BTW betaald hebt. Mag/kun je dan simpelweg gewoon alles wat je in de eerste 3 kwartalen als voorbelasting hebt opgegeven volledig corrigeren? Hopelijk kan iemand het me helemaal duidelijk maken :)

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept