• 0

Fiscale afwikkeling stoppen platenzaak

(aangepast)

Beste mede-ondernemers, 

Na 5 jaar met veel plezier (naast mijn fulltime baan) een fysieke platenzaak te hebben gehad, heeft zich nu iemand gemeld die interesse heeft om de winkel over te nemen. De vraag is echter of we met de winkel stoppen en hij sec. de voorraad overneemt of dat hij de gehele VOF overneemt. Het bedrag dat wij voor de winkel zouden willen hebben is 50.000 euro. 

Dit is gebaseerd op een winkelvoorraad van afgerond 40.000 euro (staat ook als zodanig op de balans en bestaat ongeveer voor de helft uit nieuwe LP's waar wij de BTW bij aankoop hebben afgetrokken en voor de rest uit tweedehands LP's waar wij een margeregeling voor hanteren) en 10.000 euro voor de inrichting van de winkel (platenbakken, spelers, etc.), de klantenkring, huurcontract, social media, etc. 

Nu is de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat we van het bedrag (die 50.000) het meest kunnen 'overhouden'. De winkel heb ik namelijk met mijn vader en ik 'gun' hem die 25.000 euro om eindelijk die camper te kunnen kopen :) 

Kortom wat zijn de fiscale regels die wij moeten toepassen om de winkel per 31 december 2023 te stoppen of in zijn geheel over te zetten op iemand anders zijn naam, zodat we in 2024 geen administratie meer hoeven bij te houden? Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen. Alvast bedankt!

aangepast door J. Koopman
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 4

Welkom op HL:

 

IB afrekenen 

Om te beginnen betaal je fiscaal alleen over de meerwaarde bij de verkoop. Dus als op de balans aan voorraad en inventaris 40.000 staat en je krijgt 50.000, dan is alleen 10.000 belast.

 

Als jullie de VOF als geheel verkopen hebben jij en je vader ook nog recht op stakingsaftrek, 3.630 ieder en daarna nog op 14% MKB-winstvrijstelling. Dus per persoon is de belastbare stakingswinst:

 

(50.000 - 40.000)/2 = 5.000

Min stakingsaftrek 3.630 = 1.370

Min 14% daarvan (192) = 1.178 belast.

 

Dit even zonder zaken als een mogelijke oudedagsreserve en andere fiscale toets en bellen.

 

Omzetbelasting

bij bedrijfsoverdracht kunnen jullie de vrijstelling toepassen van artikel 37d omzetbelasting. Daardoor treedt de koper in de plaats van jullie Vof, waardoor er niks met btw gebeurt in deze transactie en jullie ook geen oude voorbelasting hoeven te corrigeren. 

 

Vader 25.000

of je vader vervolgens recht heeft op 25.000 van de verkoopprijs hangt nog wel af van zijn aandeel in het eigen vermogen van de Vof. Als hij daarin in de min stond voorafgaand aan de verkoop dan zijn er mogelijk nog wat schenkingen nodig van jou aan hem. Dat kan jullie boekhouder vertellen.

 

Huurovereenkomst

mocht jullie winkel in een huurpand zitten, ga nu vast praten met de eigenaar over een akte van indeplaatsstelling of een nieuwe huurovereenkomst voor jullie koper.

 

Succes!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.