• 0

Bedrijfsoverdracht vader zoon, hoe omgaan met andere kinderen

Vader heeft al tig jaren een eigen bedrijf met personeel,(VOF)  zoon werkt ook in het bedrijf als medewerker en krijgt gewoon salaris.

Er zijn nog andere kinderen in het gezin die niet in het bedrijf werken en ook geen interesse hebben om het bedrijf over te nemen.

 

De vader wil een stapje terug doen en de zoon die in het bedrijf werkt wil de zaak wel overnemen.

 

Besloten wordt dat het bedrijf een CV wordt om toetreding van de zoon eenvoudiger te maken waarbij de vader een commandiet is en het bedrijfspand op naam houd om vervolgens aan de zoon te verhuren.

 

Tot zover snap ik het, dit lijkt mij een goede optie.

 

Nu zit ik met het volgende: het bedrijf vertegenwoordigd ook een bepaalde waarde (buiten het bedrijfspand)  aan bedrijfsmiddelen zoals autos, apparatuur, klantenkring enz , de zoon stapt nu zomaar in, zonder geld in te leggen of zich in te kopen.

 

Is dit tegenover de andere kinderen wel eerlijk of wordt nu de zoon bevoordeeld  t.o.v de andere kinderen ?

 

Want stel dat de zoon na een jaar toch geen ondernemer wil zijn en het bedrijf wil verkopen (uiteraard zal hij de toestemming van de commandiet moeten hebben)  dan profiteert de zoon van de verkoop terwijl de andere kinderen het nakijken hebben.

 

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven ?

Het gaat mij mn om het feit dat iemand die op de loonlijst staat het bedrijf over kan nemen zonder daar ook maar iets voor te betalen/ geld in te leggen, ik snap dat er ook risicos zijn maar dit voelt  niet goed.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.