• 0

Bestuurbare zonnepanelen.

Hallo, ik heb wat vraagjes. Ik ben bezig met een onderzoek naar het besturen van zonnepanelen.

zie: http://www.creasoft.nl/zonpaneel.html nu heb ik een paar vraagjes.

Weet iemand of dit al bestaat? (Nederland) voorbeelden?

Hoeveel % rendement zal ik gemiddeld behalen t.o.v een vaste opstelling?

Wat is de gemiddelde levensduur van zonnepanelen? Krijg overal andere antwoorden.

Hoeveel zou deze opstelling in euro's meer opbrengen? dit i.v.m kosten om hem draaibaar te maken.

Bij hoeveel vierkante meter zou het rendabel worden?

Ben bezig met het berekenen van de hardware kosten, constructie, motor, aansturing, software enz.

Sugesties, ideeen enz zijn welkom.

 

Voorlopige begroting demo constructie:

 

2x Elektromotor + vertraging : 1000,00 euro

2x Frequentieregelaar : 500,00 euro

Constructie lagers, Staal, enz : 1500,00 euro

Software + besturings elektronica : 500,00 euro

Arbeid en externe kosten coating enz : 2500,00 euro

------------------

Totaal +/- 6000,00 euro

sunpos2.thumb.jpg.72b05ae6d06bdd2943cf99d0d6461c11.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja

zenit solar systems (gevestigd op het ECN Terrein te Petten) heeft een geoctroieerde beweegbare zonnepaneel.

Je kunt hen bellen en anders heeft Jan de Zoeten van Syntens Alkmaar veel informatie over dit onderwerp.

 

Bernd

 

 

Ok, als er al octrooi op zit dan zou het dus snel ophouden. Nog even uitzoeken of dit ook voor de consumentenmarkt is, zeg tot 6 vierkante meter. thanks en gr Henk,

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

Van de week heb ik nog een discussie gehad over de toepassing van zonnecellen. De conclusie is dat met de huidige kosten zonnepanelen zichzelf niet terug betalen.

 

Nu even over jouw best wel leuke idee, dergelijke constructies zijn vaker gemaakt, maar waar het om gaat is de specs van de zonnepanelen.

 

Veel, zo niet alle, zonnepanelen hebben onder een bepaalde invalshoek het maximale rendement, dat betekend niet dat ze onder een andere hoek het meteen veel minder doen.

Je moet je dus afvragen of de extra energie opbrengst die jouw opstelling geeft, opweegt tegen de investeringen in het mechaniek en de besturing.

Maar met het relatief kleine verschil in energieopbrengst door een andere invalshoek, en het feit dat zonnepanelen nu niet terugverdient worden, tenzij hevig gesubsidieerd, kan ik je nu voorspellen dat deze installatie in Nederland niet rendabel is.

 

Op plaatsen waar de zon heel veel lichtopbrengst heeft, zoals rond de evenaar heeft het wel zin dit soort installaties toe te passen.

 

Al blijft het natuurlijk een leuk stukje demonstartietechniek

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

Van de week heb ik nog een discussie gehad over de toepassing van zonnecellen. De conclusie is dat met de huidige kosten zonnepanelen zichzelf niet terug betalen.

 

Nu even over jouw best wel leuke idee, dergelijke constructies zijn vaker gemaakt, maar waar het om gaat is de specs van de zonnepanelen.

 

Veel, zo niet alle, zonnepanelen hebben onder een bepaalde invalshoek het maximale rendement, dat betekend niet dat ze onder een andere hoek het meteen veel minder doen.

Je moet je dus afvragen of de extra energie opbrengst die jouw opstelling geeft, opweegt tegen de investeringen in het mechaniek en de besturing.

Maar met het relatief kleine verschil in energieopbrengst door een andere invalshoek, en het feit dat zonnepanelen nu niet terugverdient worden, tenzij hevig gesubsidieerd, kan ik je nu voorspellen dat deze installatie in Nederland niet rendabel is.

 

Op plaatsen waar de zon heel veel lichtopbrengst heeft, zoals rond de evenaar heeft het wel zin dit soort installaties toe te passen.

 

Al blijft het natuurlijk een leuk stukje demonstartietechniek

 

 

Klopt Merkava, Ik heb net een uurtje of wat zitten rekenen, en kom niet hoger dan 30% rendement verhoging. Wat op zeg 20a25 vierkantemeter een bedrag op zou leveren van +/- 75,00 euro op jaarbasis. 75,00 x zeg 35 jaar maakt 2625,00 euro op een investering van +/- 6000,00 is niet echt zinvol, of het moet uit een idialogisch oogpunt zijn? Ik ga mijn (zonne)energie weer in mijn andere projecten steken. thanks en gr Henk,

bron voor berekening: http://www.energielijn.nl/hoezitdat/zonnepanelen.htm#watzijn

Link naar reactie
  • 0

voorzover ik begrijp is met name het tekort aan silicium oorzaak van het tekort aan zonnepanelen op dit moment.

de productie is nu te kleinschalig waardoor de kostprijs te hoog blijft.

 

 

 

Je kunt ook andere grondstoffen gebruiken

Kijk maar eens op de site van Miasolé

 

Dit is trouwens een start-up van garage.com van ene meneer Guy Kawasaki bekend van het boek 'The art of the start"

Link naar reactie
  • 0

Even off topic, ik wam op dit idee naar een opdracht van een kunstenaars collectief. Zij wilden het standbeeld van Columbus (in Madrid geloof ik?) permanent van zonnestralen (bundel) voorzien dus het bekende spiegeltje in de zon. Dus pan/tilt motor met spiegel. Ik heb de software om de zon het hele jaar te volgen toen geschreven. Of dit er nu staat weet ik nog niet? kunstenaars cashflow...

Link naar reactie
  • 0

Hi Descartes,

 

Kijk even op http://www.solarbuzz.com/. Staat veel informatie op om met betrekking tot het berekenen van rendementen etc.

 

De solar trackers, zoals die dingen heten worden met name rondom landen in om de evenaar gebruikt. Je krijgt ongeveer een meeropbrengst van 30% en dat is niet gering.

 

Een andere ontwikkelin die veelbelovend is is om per zonnecel een lens te plaatsen die het licht concentreerd. daardoor is het mogelijk om op lab. schaal een 10 maal zo hogere opbrengst te genereren.

 

groet.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Descartes,

 

Kijk even op http://www.solarbuzz.com/. Staat veel informatie op om met betrekking tot het berekenen van rendementen etc.

 

De solar trackers, zoals die dingen heten worden met name rondom landen in om de evenaar gebruikt. Je krijgt ongeveer een meeropbrengst van 30% en dat is niet gering.

 

Een andere ontwikkelin die veelbelovend is is om per zonnecel een lens te plaatsen die het licht concentreerd. daardoor is het mogelijk om op lab. schaal een 10 maal zo hogere opbrengst te genereren.

 

groet.

 

 

Prima site, en dat ik niet op solar tracker :-[ben gekomen, google geeft me daar een ..... info en plaatjes ik zat maar met sun position tracking enz. thanks en gr.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.