• 0

Eigendomsrecht

Goedendag,

Ik heb een online webshop en wil graag een replica product verkopen.
Het product staat in de designview geregistreerd (designregistratie), echter zit er aan de product geen EAN code gekoppeld alleen originele nummers.
Nu is het zo dat ik ook al van een ander merk (een alternatief merk) het design zie verschijnen.
Dit product word dan wel in een set verkocht.

Nu is dus mijn vraag, mag ik nou een replica verkopen van dit product ?
Ik zou het product ook aan mijn eigenmerk kunnen koppelen mocht dit invloed hebben.

Graag hoor ik een reactie,
Alvast bedankt voor de moeite

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als er een modelbescherming (wat jij een designregistratie noemt, denk ik) op zit IN DE LANDEN WAAR JE HET WILT VERKOPEN, dan pleeg je inbreuk.

 

EAN nummers staan daar volledig los van.

Eigen merk: ook volledig relevant: als het product er gelijkaardig genoeg uitziet dat er verwarring bij de consument kan ontstaan (en dat zal wel als het een replica is) dan mag het niet.

 

En een andere partij die wel zijn kans waagt: is ook volledig irrelevant.

 

Het kan best dat het model ongeldig is/verklaard kan worden, maar dat is een redelijk serieuze (dure) klus om daar zekerheid over te krijgen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Als er geen geldig model is geregistreerd kan je ook redeneren dat het design (model) niet beschermt is. Er worden heel veel modellen geregistreerd die niet nieuw zijn of zelfs door iemand anders ontworpen. Regelmatig worden zelfs modellen van Ali expresse hier geregistreerd als model om de concurrentie dwars te zitten. 

Het korte antwoord is dus niet doen tenzij je weet wat je doet. Dat iemand anders het wel doet is geen vrijbrief maar kan wel een teken zijn. Omgekeerd zoeken met een product foto levert vaak interessante informatie op.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.