• 0

Een B.V. starten met een bestaande tender

Hallo!

Een tijd geleden heeft mijn eenmanszaak een tender gewonnen bij een overheidsorganisatie waarbij de inhuur ieder jaar (voor geloof ik 6 jaren) verlengd kan worden. 

Nu wil ik mijn eenmanszaak overzetten naar een B.V. zonder deze tender te verliezen. Deze is, voor zover ik weet, gekoppeld aan het KvK-nummer van de eenmanszaak.

Is het daarbij alleen mogelijk om een B.V. op te zetten naast de eenmanszaak? Of bestaan er toch mogelijkheden om de eenmanszaak over te zetten naar een B.V. ? Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

Met vriendelijke groet,

Jochgem G.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Jochgem

 

Heb je die instelling al gevraagd of het ook gewoon mogelijk is om de tender door te zetten naar de BV? Als hun antwoord nee is:

 

De omzetting werkt alleen fiscaal door. Juridisch zijn het twee verschillende entiteiten.

Je zou de EMZ in leven kunnen laten zodat de opdracht in elk geval veilig gesteld blijft, waarna de BV (nieuw op te richten) de EMZ zou kunnen inhuren. 

 

En voordat iedereen nu roept, dat ik altijd zeg dat je niet kunt factureren aan je BV vanuit een eigen EMZ: zie hier de uitzondering te de regel bevestigt. Doordat de EMZ een bezit heeft dat niet zonder gevolgen in de BV gebracht kan worden, is dat hier legitiem.

 

Let wel: in de BV geldt wel gewoon het DGA-loon. En in de EMZ kun je je niet presenteren als winst uit onderneming, maar wel als resultaat uit overige werkzaamheden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Hoi Jochgem

 

Heb je die instelling al gevraagd of het ook gewoon mogelijk is om de tender door te zetten naar de BV? Als hun antwoord nee is:

 

De omzetting werkt alleen fiscaal door. Juridisch zijn het twee verschillende entiteiten.

Je zou de EMZ in leven kunnen laten zodat de opdracht in elk geval veilig gesteld blijft, waarna de BV (nieuw op te richten) de EMZ zou kunnen inhuren. 

 

En voordat iedereen nu roept, dat ik altijd zeg dat je niet kunt factureren aan je BV vanuit een eigen EMZ: zie hier de uitzondering te de regel bevestigt. Doordat de EMZ een bezit heeft dat niet zonder gevolgen in de BV gebracht kan worden, is dat hier legitiem.

 

Let wel: in de BV geldt wel gewoon het DGA-loon. En in de EMZ kun je je niet presenteren als winst uit onderneming, maar wel als resultaat uit overige werkzaamheden.


Dank voor deze aandachtspunten, Joost.

Ik vermoed dat het feit dat je geen zelfstandigenaftrek en geen MKB-winstvrijstelling meer kunt hanteren kan nog best wat financiële consequenties kan hebben. Dat ga ik bespreken met mijn belastingadviseur.

Een soortgelijke oplossing werd door hem ook al genoemd. Goed om daar een bevestiging in te zien.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jochgem G. zei:

Ik vermoed dat het feit dat je geen zelfstandigenaftrek en geen MKB-winstvrijstelling meer kunt hanteren kan nog best wat financiële consequenties kan hebben.

Die eerste wordt toch al afgebouwd tot 900 euro in 2025. Die andere kleeft simpelweg aan het hebben van een onderneming. Alleen een tender in eigendom houden, valt simpelweg niet onder die definitie.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.