• 0

Agio storting via Holding naar Werkmaatschappij

Goedemorgen,

 

Ik wil graag een agio storting doen naar mijn werkmaatschappij om daarmee kapitaal te verschaffen om werkzaamheden uit te voeren. Ik heb recent een holding+bv opgericht. Omdat ik liever geen rentelasten betaal vanuit de werkmaatschappij, kies ik ervoor om dit door middel van een agiostorting te doen. Nu heb ik een paar vragen, hoe dit goed te verwerken.

 

Mijn gedachte van het proces:

 

1. Ik plan een aandeelhoudersvergadering voor de holding waarin ik vaststel dat er een agiostorting komt van 50.000 euro van prive naar de holding.

2. Ik doe deze storting. Qua boekhouding komt er dan cash: 50.000; aan) agioreserve 50.000.

3. Ik plan een aandeelhoudersvergadering voor de werkmaatschappij waarin vastgesteld wordt dat er een agiostorting komt van de holding naar de werkmaatschappij. Om een klein werkkapitaal over te houden in de holding, wordt dit vastgesteld op 45.000 euro.

4. Ik doe deze overboeking vanuit de rekening van de holding naar de werkmaatschappij. Qua boekhouden komt er dan bij de werkmaatschappij cash: 45.000; aan) agioreserve 45.000. En bij de holding: deelneming 45.000, aan) cash 45.000.

 

Mijn eerste vraag: is dit de juiste manier om dit te organiseren en te boekhouden? Of zijn er betere alternatieven?

Mijn tweede vraag: wat zijn de gevolgen voor mijn prive aangifte? Betekent de deelneming op de balans van de holding, dat ik daarover vermogensbelasting zal gaan betalen? Of wordt gekeken naar het aandelenkapitaal? 

 

Hoor graag naar jullie ervaringen hiermee. Hopelijk kan iemand mij hierbij op weg helpen.

 

Groet,

Maikel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Dag Maikel,

Wat is de reden dat je geen rentelasten en -baten wilt in de vennootschappen? Ben je ervan bewust dat op het moment dat je de agio terug wilt betalen aan de holding dat er een notaris ingeschakeld moet worden.  Op het moment dat je een aangifte vennootschapsbelasting doet bij de Belastingdienst, en zij zien dat er sprake is van agio, dan kan je niet zomaar het geld terugstorten. Uiteraard kan je het geld terugbetalen zonder daar belasting over te betalen, maar dit dient wel via de notaris te verlopen. Want je hebt kans dat de Belastingdienst anders vragen gaat stellen. Ik zou er voor kiezen om een leningsovereenkomst op te stellen en rente te rekenen. 


Een deelneming op de balans van de holding heeft geen enkele invloed op je privé aangiften. In box II geef je de waarde van de holding aan, hierover betaal je geen belasting. Op het moment dat de holding dividend uitkeert aan privé ben je dividendbelasting verschuldigd in de aangiften inkomstenbelasting. 

aangepast door Freecy
Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie. Ik ben me bewust van het extra werk indien het geld teruggestort zou moeten worden. De reden dat ik het zo zou willen doen, is om de (vaste) lasten in de werkmaatschappij in het begin zo laag mogelijk te houden zodat het geld zoveel gebruikt kan worden voor onze investeringen. 

 

Groet,

Maikel

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Overigens is die € 50.000 vanuit prive wel een vordering die je moet opnemen in de aangiften inkomstenbelasting. 

 

Oké, het is manier om zo kapitaal te verschaffen. Persoonlijk ben ik liever rentelasten verschuldigd aan mijn holding, dan dat ik kosten maak bij derden. Je kan eventueel de rentelasten opnemen als nog te betalen rente op de balans. Boekingen zijn overigens juist. 

aangepast door Freecy
Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, MaikelLW zei:

wat zijn de gevolgen voor mijn prive aangifte? Betekent de deelneming op de balans van de holding, dat ik daarover vermogensbelasting zal gaan betalen? Of wordt gekeken naar het aandelenkapitaal? 

 

42 minuten geleden, Freecy zei:

Overigens is die € 50.000 vanuit prive wel een vordering die je moet opnemen in de aangiften inkomstenbelasting. 

 

Het hele idee van deze manier van funding voor je BV's is dat het geld niet langer (vanaf het eerstvolgende jaar na de agiostorting) onderdeel is van je box 3 vermogen. Het is immers box 2 vermogen geworden en daarin kennen we geen heffing over het in de BV gestorte kapitaal zelf. In box 2 dien je dan ook op te geven dat de verkrijgingsprijs van je aandelen is verhoogd met 50.000, maar verder niks. Het is dus beslist geen vordering in box 3 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.