• 0

Minderheidsbelang <5% en belasting

Dag allemaal,
 

Ik ben aandeelhouder in bedrijf X en houd momenteel 4% van de aandelen zonder zeggenschap in privé in een bovenliggende holding met 2 onderliggende werkmaatschappijen.
 

Bij mijn belastingaangifte Box 3 in de jaren 20, 21 en 22 is er gerekend met het eigen vermogen van de onderneming, wat destijds per 1 januari in die jaren negatief of 0 was. Hierdoor heb ik dus geen belasting afgedragen over mijn belang.


Nu vinden er binnenkort mogelijk 2 bewegingen in de aandelen plaats.

1) Ik overweeg aandelen aan te vullen tot 4.99% (in de veronderstelling dat ik hier verstandig aan doe om <5% te blijven) via een interne koop van een nog te bepalen interne aandeelhouder. Deze som zal ongeveer tussen de 30k en 40k bedragen voor 0.99% aandeel. 
Hiermee zouden we (als ik het goed heb) dan de bedrijfsmarktwaarde op 3 tot 4 miljoen kunnen vaststellen.

2) Ten tweede zal het bedrijf mogelijk in 2024 een percentage van het bedrijf aan een externe partij verkopen. Hiervoor neem ik even een overname van 10% tegen 3mio, waarbij iedere aandeelhouder 10% verwatert. Hiermee zouden we dan kunnen stellen (nogmaals als ik het goed zeg) dat de marktwaarde daarmee op 30mio komt.

Wat betekent dit nu voor mij met mijn 4.99% in privé? Of vooral, hoe ziet de belastingdienst dit? Is het voor mij beter om een BV op te richten en daar mijn aandelen aan te verkopen? Kan ik het eigen vermogen als waarde aanhouden? Moet ik alsnog belasting betalen voor de vermogenstoename over de afgelopen jaren? Riskeer ik een boete omdat de waarde plots enorm stijgt? Betekenen deze transacties iets voor mijn belastingaangifte? Hoe kan ik het vanaf hier het beste regelen? 
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
23 uur geleden, J12345 zei:

Of vooral, hoe ziet de belastingdienst dit? Is het voor mij beter om een BV op te richten en daar mijn aandelen aan te verkopen? Kan ik het eigen vermogen als waarde aanhouden? Moet ik alsnog belasting betalen voor de vermogenstoename over de afgelopen jaren? Riskeer ik een boete omdat de waarde plots enorm stijgt? Betekenen deze transacties iets voor mijn belastingaangifte? Hoe kan ik het vanaf hier het beste regelen? 
 

Welkom

 

Dit zijn eigenlijk meer werknemersvragen, dus ik geef kort antwoord en daarna sluit ik het topic omdat het buiten onze (ondernemerschap) scope valt.

 

Voor nu dit een waarde van+- 200k. Als de investeerder toetreedt, verandert dat drastisch:

 

De fiscus zal aansluiting zoeken bij de waarde economisch verkeer. Dus bij een deal van 30m is jouw 4,99% 1,5m waard. Box 3 belast, niet steeds fictief, hoewel dat onder de hamer ligt bij de Hoge Raad. Vooralsnog 33k netto belasting!

 

Eigen BV en dan flink wat procenten bijkopen, want als je eerst boven 5% zit, geldt de deelnemingsvrijstelling. Verwatert dat door toetreding van een investeerder onder 5%, dan raak je na drie jaar de deelnemingsvrijstelling kwijt.

 

Succes!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.