• 0

Als Eenmanszaak ook DGA van een werk bv?

(aangepast)

Beste,

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak. 

 

Samen met mijn compagnon willen we een bv oprichten. Hij krijgt 50% van de aandelen en ik ook. 

Hij gaat voor een Holding structuur. 

Ik wil dit eigenlijk niet, omdat ik mijn eenmanszaak wil aanhouden. 

 

Mijn tijd zal 90% via de eenmanszaak voor de werk bv zijn. En af en toe heb ik nog klanten die ik daarbuiten (hobby projecten van totaal andere disciplines).

 

Is dit mogelijk om op te zetten? Of wordt ik dan alsnog gepushed tot een minimum DGA loon in de werk bv? Of mag ik dan als zzp'er alsnog max 70% van de omzet via de werk bv ontvangen? 

 

Ik zal het eerste jaar ongeveer €36.000 verdienen (gerekend als zzp'er werkend voor de werk bv.) 

 

Heeft iemand ervaring in deze situatie? 

 

 

EDIT:

 

De werk bv is een bouwbedrijf. Mijn compagnon zal daadwerkelijk in de bouw werken. 

 

Ik zal verantwoordelijk worden voor de administratie, calculatie en planning van projecten. Ik zal niet meewerken in de bouw. 

aangepast door Broodje met beleg
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2
(aangepast)

Je kunt prima een eenmanszaak en BV hebben, maar van eenmanszaak naar BV factureren kan niet structureel voor werkzaamheden. Als jij 90% voor de BV werkzaam bent haal je de 1225 uren norm voor je overige klanten niet en verlies je de zelfstandigenaftrek met je eenmanszaak. 

 

Daarbij ben je met 50% deelneming sowieso DGA van de BV en zal je niet ontkomen aan een DGA loon. 

 

Wat je nu probeert is risicoafdekking van het risico door BV vorm, je zelfstandigenaftrek van je eenmanszaak behouden, en het DGA loon ontlopen. Slim bedacht, maar helaas is dat dus niet mogelijk.

 

Waarom open je geen VOF? Daar kan hij als Holding in deelnemen, en jij als prive persoon. Dan heb jij geen DGA loon, en wel je zelfstandigenaftrek. 

 

Edit: in een ander topic lees ik dat je reeds een werk BV hebt. Gaat dit dan weer om een nieuwe BV of hoe moet ik dat zien?

 

 

aangepast door Pieter__VH
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.