Pieter__VH

Super Senior
  • Aantal berichten

    102
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Pieter__VH's trofeeën

  1. Ik lees dat Michel de ZZP'er bij zijn ouders woont (dus geen eigenaar of huurder) en een kamer wil huren op zijn woonadres die hij als kosten boekt. Ik was in de veronderstelling dat een kamer/kantoor/schuur op je eigen woonadres zakelijk niet aftrekbaar was, tenzij het een ruimte met eigen opgang en sanitair is die theoretisch ook aan andere verhuurd kon worden. Ik was me niet bewust van de uitzondering dat dat blijkbaar niet geldt als je bij je ouders woont. Het zal wel aan mij liggen @StevenK, maar ik zie dan geen verschil tussen een plek waar je woont en bent ingeschreven maar geen eigendom hebt of huur betaald (zoals Michel bij zijn ouders) of dat hij bij zijn partner zou in gaan wonen. Vind ik gek, maar zoals al gezegd kan dat aan mij liggen. Ik ben al 15 jaar het huis uit en heb al 5 jaar een koophuis dus voor mij gaat de vlieger niet op, maar ik zie nu in dat het kan lonen om bij je ouders te blijven wonen als je daar een werkkamer hebt. Stel je voor dat je de werkkamer voor €6,6k per jaar huurt, voor ouders zou de huur dan in box 3 vallen en onbelast zijn (aanname?), het kind maakt €6,6k minder winst (wat hem/haar afhankelijk van de omzet laten we zegen 37% belasting scheelt), en papa/mama doen het eens per jaar als belastingvrije schenking terug. Zo zal het vast niet bedacht zijn in Den Haag en ik had er nooit zo over nagedacht, vandaar het "maasje in de wet". Maar zo wordt het wel hele diepe materie en het was niet mijn intentie het topic van een ander te kapen. Het wekte gewoon mijn interesse omdat ik geen idee had dat zoiets mogelijk was en ik HL altijd interessant lees- en leervoer vind. Goede avond!
  2. Puur even interesse: vervalt hier dan het "splitsbaar", "eigen opgang" en "eigen sanitair", "moet verhuurbaar zijn aan derden" puur omdat Michel geen eigenaar is maar zijn ouders? En zo ja: geldt deze maas in de wet dan ook voor een ZZP'er die bij zijn partner inwoont maar geen eigenaar of huurder is?
  3. Mag ik beginnen met een wedervraag: waarom is dat niet voordelig? Over je inkomen betaal je inkomstenbelasting. Of jij dat doet of je werkgever doet er niet toe. De tarieven zijn globaal gezien gelijk, al heb je als ZZP'er wat voordelen (evt. starterskorting, mkb aftrek, evt. ondernemersaftrek, aftrekposten als reiskosten etc) en nadelen (geen pensioen, geld wat op je rekening binnenkomt is niet allemaal van jou zoals bij loondienst wel, je moet administratie bijhouden, IB aangifte als ondernemer). Grofweg betaal je over €40000 brutoloon in loondienst +/- €7000 belastingen en over €40000 winst in een eenmanszaak (als niet-starter) +/- €5000 belastingen. Dus ja, daarmee ben je €2000 "voordeliger" uit, maar weegt dat op tegen het voeren van een boekhouding, een boekhoudpakket, een zakelijke bankrekening. Als je verder geen ondernemers ambities hebt zou ik zeggen: nee en ga lekker bij alle drie in loondienst. Om zelf te kijken wat je over houdt kan je zelf bedragen invoeren op bijvoorbeeld https://www.berekenhet.nl/ondernemen/parttime-ondernemer-extra-inkomen.html Wat betreft de KOR: Een ondernemer is BTW neutraal. Dus ontvangen BTW draagt hij af, betaalde BTW vraagt hij terug. Of jij €19999,- exclusief 21% BTW factureert, of €19999 zonder BTW wegens de KOR zal in jouw portemonnee dus niets uitmaken. Het scheelt je alleen in administratieve lasten.
  4. Dat zal deze zijn: https://www.dezaak.nl/financien/belastingen/verlaag-je-belastingdruk-met-een-management-bv/ Vond het ook raar toen ik het gisteren opzocht, maar niet genoeg verstand van BV’s om er op te reageren.
  5. Een ouwe rot in het vak heeft mij ooit verteld dat hij en zijn compagnon bij aanvang van het bedrijf afspraken dat ze elkaar ten alle tijde mochten uitkopen door een bod te doen op de aandelen van de ander. De afspraak hierbij was: áls het bod niet wordt geaccepteerd ben je zelf verplicht je aandelen te verkopen voor het bod dat je deed mits de partner dat wil. Ter illustratie: Kees en Jan hebben een BV. Kees wil Jan uitkopen door zijn aandelen over te nemen. Kees biedt €100 voor de aandelen van Jan. Jan weigert dit, nu heeft Jan het recht om de aandelen van Kees te kopen voor €100, waarmee Kees verplicht is akkoord te gaan. Dit was uiteraard vooraf contractueel vastgelegd en een BV met personeel, dus de situatie wijkt af van jouw situatie. Maar de essentie van dit verhaal is natuurlijk dat je in zo'n constructie automatisch een eerlijk en realistisch bod doet. Als je denkt er met een grijpstuiver vanaf te komen neem je het risico om er zelf met een grijpstuiver opgezadeld te worden. En dat biedt dan weer wel een parallel met jouw vraag hoe je tot een goed en eerlijk bod komt. Een goed en eerlijk bod voor de goodwill is mijns inziens iets wat je zelf bereid zou zijn om te accepteren als de situatie andersom zou zijn.
  6. Leuk idee! Heb je serieus nagedacht over de beloning? Stel je voor dat ik een goed beluisterde playlist heb. Ik meld me bij jou aan en vervolgens kan ik liedjes gepitched krijgen waar ik (als ik je site goed begrijp) de helft van 2$, dus 1$ als beloning voor krijg. Het enige dat van mij wordt verwacht is een serieuze review. Zeg dat een gemiddeld liedje 3 minuten duurt, en het maken van een serieuze review 4 minuten? (Inloggen in systeem, gegevens erbij zoeken, verwoorden hoe je erover denkt). 7 minuten werk voor $1. Oftewel $8,57 per uur. Ik heb geen idee van deze wereld, maar ik kan me haast niet voorstellen dat mensen die een groot bereik hebben voor zulke tarieven werk willen verzetten. Aan de vraagkant (mensen die hun liedje in een lijst willen) voorzie ik niet zo’n probleem, voor de aanbod kant wel. Heb je al eens gesproken met met een representatief aantal grote playlist eigenaren (zeg een stuk of 10, en dus niet alleen twee vrienden) en wanneer het voor hun de moeite waard zou zijn om zich aan te melden? Als blijkt dat het voor hun niet interessant is kan je marketing doen tot je een ons weegt, maar dan komen vraag en aanbod nooit samen en zal je dus eerst aan je model moeten werken. Pas als iets interessant is voor zowel vraag als aanbod heeft marketing zin.
  7. Ik ga me in een hoekje zitten schamen. Excuus.
  8. Dat probeer ik aan te geven: zoek een match waar je mee kunt lezen en schrijven. Wil jouw boekhouder geen privé dingen als zakelijk boeken maar wil jij dit perse wel: zoek er één die het wel doet (uiteraard hele dikke disclaimer dat dit geen aanrader is, maar meer even om het punt te maken). Als ik een hond zoek zou ik niet uitkomen bij een Stafford, maar er zijn mensen die je met dat ras niet blijer kunt maken. Als ik onbeperkt geld had en een auto wil kopen zou ik niet bij een Porsche uitkomen, toch rijden er veel Porsches. Als ik een nieuw huis zoek zou ik niet in Amsterdam zoeken, toch zijn er talrijke mensen die “mokum” alleen tussen 6 planken verlaten. Als ik mijn kamer wil laten verven vraag ik een kies ik een lokaal bedrijf i.p.v. een beun op marktplaats, etc etc. Lang verhaal kort: ieder persoon heeft andere idealen en standaarden. Zoveel mensen zoveel wensen. Je familie heb je niet voor het kiezen, sommige ondernemers zijn (nog) niet in de luxe positie om hun klanten te kunnen kiezen (al zou iedere ondernemer dat moeten nastreven), maar bij de bedrijven die jij zelf als ondernemer inhuurt heb je vaak alle invloed. Als een zakelijke samenwerking (geldt voor alle samenwerkingen maar al helemaal voor je boekhouder als zijnde de fundering van je bedrijf) je niet bevalt: beëindigen en iets nieuws zoeken.
  9. Persoonlijk vind ik het wel verwijtbaar. Wat Rik zegt klopt: of hij gebruikt het kasstelsel (maar is niet logisch in jouw geval): of hij werkt enkel dingen uit op basis van aangeleverde facturen, maar dan moet hij er einde jaar achter komen dat bij het maken van de balans je banksaldo niet klopt. Hij kan dat dan oplossen met dingen die in jouw nadeel zijn (of hij boekt het verschil als prive opname, of hij boekt het verschil als kosten zonder factuur en dus zonder BTW terug te krijgen, of hij geeft jou einde jaar een lijst met uitzoekstukken, moet dan een suppletie indienen wat hem weer extra tijd en jou dus geld kost). Voor zover mijn beperkte mening (ligt verder ook nog aan gemaakte afspraken tussen jullie) maar ik denk aan je schrijfstijl te merken dat jij vindt dat je boekhouder dit had moeten doen en dat je "not pleased" ben dat hij facturen heeft gemist, dan wel is vergeten. Wat anderen dan van mening zijn is dus niet geheel relevant. De boekhouder is iemand waar je blind op moet kunnen rekenen, die met je meedenkt en waarmee je wat mij betreft mee moet kunnen lezen en schrijven. Als er twijfels zijn aan zijn werkwijze (los van of dat terecht of onterecht is) zou ik dat zo snel mogelijk ophelderen in een gesprek en als hij niets doet of zegt om jouw twijfels weg te nemen moet je een andere zoeken. Jij bent immers opdrachtgever en hij werkt in dienst van jou.
  10. 1: hij kan de handelsnaam uitschrijven per 1-1-2024, jij kan die inschrijven per 1-1-2024. https://www.kvk.nl/download/Formulier-14-wijziging-ondernemings-en-vestigingsgegevens_tcm109-365607.pdf Dit invullen en opsturen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je alle rompslomp tackelt (nieuwe PSP accounts met jouw kvk, Kvk wijzigen op de ecommerce, domeinnaam op jouw naam, nieuwe inschrijving (of wijziging) bij leveranciers etc). 2: Hoe en wanneer je het betaalt doet er niet zoveel toe als jullie er onderling uit zijn, maar hoe je het boekt wel. Als X 20000 is zijn dat niet allemaal kosten die je direct van je winst aftrekt. Fiscalisten zullen me hier vast verbeteren maar bij een e-commerce business zit er denk ik een stukje voorraad (daarop schrijf je niet af), een stukje goodwill (dat schrijf je in 10 jaar af), wellicht inventaris (printers/computers/voorraadkasten) (dat schrijf je in 5 jaar af) en misschien een stukje "consultancy" waarbij hij nog bereikbaar is voor vragen en afhandeling van zaken (wat wel valt onder directe kosten) Pas dus vooral op dat je niet denkt dat elke betaling aan hem "kosten" zijn in 2024. maar dat (waarschijnlijk) een groot deel als winst wordt genoten waardoor je er wel IB over betaalt. Houdt daar dus rekening mee. Verder: het is een vriend maar wees duidelijk over aansprakelijkheid. Wat doe je met retouren/claims van voor januari? Zal vast besproken zijn, maar leg dat ook op papier vast.
  11. Wise.com is ook een optie. Banken hanteren een koersopslag en het duurt vaak even. Met wise.com zie je direct de koers die je moet betalen. Wat jij betaalt, wat de ontvanger krijgt, wat de kosten zijn die wise hanteert. Daarbij is het enorm snel (China binnen een uur op de rekening). Zelf betaal je met iDeal of creditcard in euro’s. Ik gebruik het al jaren, voorheen al toen het nog wisestamp was en geheel naar tevredenheid.
  12. Dit zijn inderdaad inkomsten, vallend onder "Overige inkomsten en uitgaven". Hieronder zet je ook eventuele koersverschillen, betaalde rente's, afrondingsverschillen e.o. Als je een boekhoudpakket gebruikt (e-boekhouden, moneybird, factuursturen, jorrt etc) zit hier vaak een standaard grootboekrekening waar je deze op kunt wegboeken. Doe je de boekhouding zelf in Excel dan moet je het zelf noteren en bij je inkomstenbelasting aangifte als ondernemer deze post overnemen.
  13. Dat is zeker een mogelijkheid... Maar mijns inziens geen legale mogelijkheid om het etiketteren van je auto van de zaak te wijzigen. Je kunt veel van de belastinginspecteur zeggen of vinden, maar gek zijn ze over het algemeen niet. Het komt een beetje neer op de toevoeging van Cosara: "oh dan zet ik hem wel op naam van mijn vrouw". Nee, dat mag dus niet. Als de uitsmijter jou aan de voorkant heeft verteld dat je niet naar binnen mag, zal hij niet vrolijk worden als hij erachter komt dat je door een achterdeur naar binnen glipt. Let op: ik baseer me niet op feiten, dus wie weet is dit een "loophole" die nog niet gedicht is, maar ik kan me niet voorstellen dit zonder enige vorm van weerstand wordt geaccepteerd als men erachter komt en zou het dus zeker niet aanraden.
  14. Toen jij de keuze maakte de auto zakelijk te etiketteren werd de auto een bedrijfsmiddel. Dat kun je niet zomaar veranderen. Dat kan alleen als er sprake is van een bijzondere omstandigheid. Wil je de auto privé overnemen omdat de bijtelling te hoog wordt, dan is dat géén bijzondere omstandigheid. Er is wél sprake van een persoonlijke omstandigheid als het gebruik van de auto verandert (als je de auto nog maar maximaal 10% zakelijk gebruikt). Of je bedrijf staakt. Als er verder niets veranderd maar je simpelweg van de 22% af wilt wordt het verkopen en een andere auto terugkopen en die vanaf de start privé etiketteren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.