• 0

eenmanszaak: auto van zakelijk terug naar prive?

Ik heb een electrische auto met 4% bijtelling op de zaak.  Volgend jaar is de vijfjaarstermijn van de 4% bijtelling afgelopen. Ik wil de auto echter wel graag houden maar vind 22% bijtelling ivm de cataloguswaarde teveel van het goede. Ik wil de auto dan bij voorkeur privé gaan rijden. Voor zover ik weet is de keuze prive vermogen of zakelijk vermogen echter definitief. Betekent dit dat de auto noodzakelijkerwijs zakelijk vermogen blijft en ik alleen van de 22% bijtelling af kom door de auto te verkopen? Of mag ik de auto tegen een reële waarde ook naar privé 'verkopen'?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toen jij de keuze maakte de auto zakelijk te etiketteren werd de auto een bedrijfsmiddel. Dat kun je niet zomaar veranderen. Dat kan alleen als er sprake is van een bijzondere omstandigheid. Wil je de auto privé overnemen omdat de bijtelling te hoog wordt, dan is dat géén bijzondere omstandigheid. Er is wél sprake van een persoonlijke omstandigheid als het gebruik van de auto verandert (als je de auto nog maar maximaal 10% zakelijk gebruikt). Of je bedrijf staakt.

 

Als er verder niets veranderd maar je simpelweg van de 22% af wilt wordt het verkopen en een andere auto terugkopen en die vanaf de start privé etiketteren. 

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid ... Als er verder niets veranderd maar je simpelweg van de 22% af wilt wordt het verkopen  ... maar niet aan privé personen die tot hetzelfde huishouden behoren  ... en een andere auto terugkopen en die vanaf de start privé etiketteren. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat is zeker een mogelijkheid... Maar mijns inziens geen legale mogelijkheid om het etiketteren van je auto van de zaak te wijzigen. Je kunt veel van de belastinginspecteur zeggen of vinden, maar gek zijn ze over het algemeen niet. Het komt een beetje neer op de toevoeging van Cosara: "oh dan zet ik hem wel op naam van mijn vrouw". Nee, dat mag dus niet. 

 

Als de uitsmijter jou aan de voorkant heeft verteld dat je niet naar binnen mag, zal hij niet vrolijk worden als hij erachter komt dat je door een achterdeur naar binnen glipt. 

 

Let op: ik baseer me niet op feiten, dus wie weet is dit een "loophole" die nog niet gedicht is, maar ik kan me niet voorstellen dit zonder enige vorm van weerstand wordt geaccepteerd als men erachter komt en zou het dus zeker niet aanraden.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, hgrutter zei:

Andere oplossing is als je een eenmanszaak hebt is om een bv te starten en de auto niet in te brengen.

Dat is wel een heel dure oplossing … daarbij vergeleken is de bijtelling maar een schijntje.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

Dat is wel een heel dure oplossing … daarbij vergeleken is de bijtelling maar een schijntje.

Als dat je enige reden is om een bv te starten wel. Maar als je er min of meer toch al wilde gaan doen dan kan dit net de laatste reden zijn die je nodig hebt.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.