• 0

Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringwet

Na 4 jaar als ZZP fulltime freelance te hebben gewerkt ben ik alweer sinds mei 2021,- 4 dagen per week in vaste dienst.

Ik heb mijn kvk aangehouden omdat ik heel af en toe een klusje heb, en daarnaast bijverdien met verkoop van posters. (meer op hobby-basis, ik word er echt niet rijk van). Wellicht in de toekomst wil ik het freelancen weer oppakken. 

 

Nu mijn vraag; ik heb zowel in 2021 als in 2022 en 2023 een 'aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringwet' gekregen met best behoorlijke bedragen voor een kleine ondernemen als ik. Nu voor 2024 is de aanslag 'nul'.

Nu vroeg ik me af of die aanslagen van de afgelopen 3 jaar dan wel rechtvaardig zijn aangezien ik in loondienst ben en mijn werkgever dit dan toch ook betaald?  

En waarom betaal ik dan over 2024 ineens niets? Ik hoop dat iemand me dit kan uitleggen.

 

Vriendelijke groet, Lize

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

45 minuten geleden, StudioRak zei:

ik heb zowel in 2021 als in 2022 en 2023 een 'aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringwet' gekregen met best behoorlijke bedragen voor een kleine ondernemen als ik. Nu voor 2024 is de aanslag 'nul'.

Wat noem jij "behoorlijke bedragen"? De Bijdrage Zorgverzekeringswet is b.v. 5,50% van het belastbaar inkomen (in jouw geval dus uit die overige werkzaamheden).

 

Wat je als voorlopige aanslag krijgt hoeft overigens ook niet de werkelijkheid te zijn. Wat staat er op je definitieve aanslagen? Het zou dus best kunnen dat je voor 2021, 2022 en 2023 nog behoorlijke bedragen teruggekregen hebt. En dat kan dan de reden zijn dat je over 2024 niets hoeft te betalen (omdat je belastbare winst uit onderneming op nul (of erg laag) uitkomt (met de aftrekposten rekening houdend).

 

Ook kan het zijn (dat als je belastbare inkomen hoger blijkt te zijn) dat je over 2024 toch nog weer bijdrage Zorgverzekeringswet moet (bij)betalen.

 

51 minuten geleden, StudioRak zei:

Nu vroeg ik me af of die aanslagen van de afgelopen 3 jaar dan wel rechtvaardig zijn aangezien ik in loondienst ben en mijn werkgever dit dan toch ook betaald? 

Of dit klopt kun je alleen op je definitieve aanslag zien (of door je aangifte erbij te pakken en te kijken wat je belastbare winst werkelijk was). Maar je moet dat inderdaad zelf betalen over je overige inkomsten (dat is niet iets wat een werkgever doet, die pakt alleen je inkomen voor het werk dat je doet voor die werkgever).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/zorgverzekeringswet/bijdrage_zorgverzekeringswet/inkomensafhankelijke_bijdrage_zorgverzekeringswet

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.