• 0

Banksaldo van eenmanszaak naar bv

Beste,

 

Vanaf 01-01-2024 wil ik mijn eenmanszaak geruisloos omzetten naar een BV. Aangezien we in de laatste dagen van dit jaar zijn beland vraag ik mij af wat ik moet doen met mijn banksaldo (dus winst van alle voorgaande jaren opgebouwd vanuit mijn eenmanszaak).

 

Een antwoord op mijn volgende vraag kan ik helaas nergens vinden; Is het slim om mijn zakelijke rekening volledig leeg te halen en te storten naar mijn privé rekening? Dit om te voorkomen dat ik in 2024 (wanneer ik een BV heb) dividend belasting over moet betalen over het geld waar ik in 2023 eigenlijk ook al inkomstenbelasting ga betalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
4 uur geleden, tsk771 zei:

Om voorkomen dat ik in 2024 (wanneer ik een BV heb) dividend belasting over moet betalen over het geld waar ik in 2023 eigenlijk ook al inkomstenbelasting ga betalen?

 

Dividend is niet aan de orde als het gaat om het onttrekken van geld uit de BV, dat er via de geruisloze inbreng ingekomen is.

 

Ten eerste mag de BV en schuld opnemen aan jou ten gunste van het betalen van je belastingaanslag (IB, niet ZVW) 2023. Daarboven mag nog 5% van de waarde van je inbreng opgenomen worden aan jou dit vrij besteedbaar is.

 

Andere overtollige liquide middelen worden veelal als agio in de BV gebracht waardoor het drie jaar beklemd zit ivm de voortzettingseis uit de voorwaarden van de geruisloze inbreng. Agio kan er op de juiste manier onbelast uit via de notaris.

 

Dus als je nu nog geld wilt onttrekken, dan zou ik dat alleen doen als je het geld ook daadwerkelijk buiten de BV nodig hebt nu! Het telt namelijk ook weer mee in box 3

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het geld heb ik niet direct nodig maar als ik jou goed heb begrepen zou ik dus drie jaar lang niet aan dat geld kunnen komen?

 

Ik ga voorlopig niet veel over de 114.000 box 3 (getrouwd) vermogensbelasting per peildatum 1 januari 2024. Is dan slimmer om alsnog een groot deel van mijn zakelijke rekening naar mijn privé rekening over te hevelen zodat ik de IB van 2023 ermee kan betalen en het geld als het ware niet 'vast' zit in de BV?

Link naar reactie
  • 0

Vanaf volgend jaar ga ik een adviseur zoeken en inschakelen om de overgang van eenmanszaak naar BV uit te voeren. Alleen was ik helemaal vergeten wat er met mijn banksaldo zou gaan gebeuren aangezien het over paar dagen al 1 januari is. Ik was in de veronderstelling dat straks mijn winst twee keer belast zou gaan worden maar dit is dus niet het geval.

 

Bedankt voor je hulp! Dan is het inderdaad niet nodigen om alles nog over te boeken naar mijn privé rekening.

Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld: helaas laat mijn boekhouder niks meer van zich horen, dus vandaar dat ik het hier even probeer. 

 

De bv is inmiddels opgezet (doormiddel van activa-passiva transactie). In 2024 heb ik nog wat bedragen overgeboekt naar mijn privé rekening, om hiermee de IB aanslag van 2023 te betalen.

 

Maar op welke categorie boek ik deze transactie's in mijn boekhoud pakket? Is dit een RC transactie of een lening? In beide gevallen zou het dus ook betekenen dat ik rente moet betalen aan de bv?

Link naar reactie
  • 0

Ook als dit geld is verdiend tijdens mijn periode van mijn eenmanszaak? Dat betekent dus dat ik en IB schuldig ben over 2023 en rente (aangezien het een bedrag is boven de 17.500 euro).

 

FYI; De eenmanszaak bankrekening is omgezet van een eenmanszaak pakket naar een BV pakket (rekeningnummer is hetzelfde gebleven).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.