• 0

2e Leaseauto in het buitenland, hoe werkt bijtellen?

LS,

 

Als interim manager werk ik voor internationale opdrachtgevers.

Momenteel werk ik tevens veel in Spanje; enerzijds vanwege een Spaanse dochter onderneming van de opdrachtgever, anderzijds vanuit het prettige klimaat en  werkomgeving.

 

Ik rijd in NL een Elektrische leaseauto, heb nu in Spanje een 2e auto aangeschaft. Daarover heb ik een paar vragen:

1) Kan ik tegelijk 2 lease auto's rijden; een in NL een in Spanje? De 2e auto is een auto op Spaans kenteken. 

2) Moet ik over de tweede auto ook fiscaal bijtellen?

3) De 2e auto is 16 jaar auto, kan ik fiscaal gezien gebruik maken van de youngtimer regeling?

Ben zeer benieuwd naar uw reacties.

Met vriendelijke groet,

Arend-Jan Nijhuis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Arend-Jan,

 

De IB wet kent geen bijzondere bepalingen voor het land waarin de auto van de zaak gebruikt wordt of op kenteken staat. Dus als het je lukt om op naam van je onderneming in Spanje een auto op kenteken te krijgen - en aangenomen dat je in Spanje niet belastingplichtig bent voor je winst uit onderneming - dan gelden hier gewoon de normale regels qua bijtelling, dus ook bijtelling voor meerdere auto's tegelijk en de "ouder dan 15 jaar"-regeling.

 

Je zou nog kunnen laten uitzoeken of het pleitbaar is dat je geen bijtelling betaalt voor de periodes dat je in NL bent. Dan staat de auto in Spanje je immers niet tot je beschikking, aangenomen dat er ook geen gasten/familieleden of huurders gebruik van maken.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.