• 0

Deponeren jaarrekening, van commerciëel naar fiscaal

(aangepast)

Een vraag over het deponeren van de jaarrekening 2022 van twee vennootschappen – wat aan de late kant, inderdaad.

 

Voor het jaar 2021 heeft mijn accountant de jaarrekening van mijn holding en werkmaatschappij gedeponeerd bij de KVK. Dit jaar heb ik deze zelf opgesteld aangezien het geen hele complexe jaarrekeningen zijn.

 

Ik loop er wel tegenaan dat de accountant heeft gekozen voor het deponeren van een commerciële jaarrekening in 2021. Dit terwijl er geen belastinglatenties zijn opgenomen of dat er verder een verschil zou zijn met een fiscale jaarrekening. Niet in afschrijvingen, niet in privégebruik, niet in goodwill.

 

Ik zou voor 2022 en daarna graag de fiscale jaarrekening die ik al heb opgesteld – maar nog niet is vastgesteld – deponeren, aangezien dit zo uit mijn boekhoudpakket komt rollen, er in 2022 wel latenties zouden ontstaan, en ik als kleine rechtspersoon kan volstaan met een fiscale rekening.

 

Kan ik deze fiscale jaarrekening voor 2022 simpelweg deponeren, of is wisselen tussen commerciëel en fiscaal tussen boekjaren niet zomaar toegestaan of anderszins een red flag? Wellicht dat dit simpelweg op te nemen is in de toelichting of dat ik dit überhaupt moeilijker maak dan het is?

aangepast door Dalitso
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2

Je moet bij het deponeren aangeven of het "fiscaal" of "commercieel" is.

Dus als je aangeeft dat het (in 2022) fiscaal is, dan kan je deze cijfers gewoon gebruiken lijkt mij.

 

Maar: als er in 2021 een verschil in fiscaal en commercieel was, dan krijg je nu wel een rare situatie.

Dan krijgen namelijk 'kijkers' de cijfers van 2022 (fiscaal) te zien met daarnaast de cijfers 2021 (commercieel).

 

Dat zou ik dan wel goed toelichten! Anders kunnen er misverstanden ontstaan.

 

Als er geen verschil is tussen commercieel/fiscaal 2021 dan heeft het verder weinig belang zou ik denken. Maar misschien toch in de toelichting opnemen, de 'switch' in 2022 naar fiscaal dus.

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.