• 0

Lening verstrekken vanuit prive of bv

Ik heb een tweetal vragen:

 

Uitgangspunt:

Prive: box 3 vermogen boven de vrijstelling

BV: verliesverrekening nog mogelijk van 35k

 

1. in prive is 5 jaar geleden een annuitaire hypotheek verstrekt aan derden van 150k (rente en aflossing in 30 jaar), deze is dus belast in box 3.

is het fiscaal interessant om deze vordering te cederen aan de bv? De ontvangen rente wordt dan wel belast in de bv maar er is nog sprake van verliesverrekening waardoor er de komende jaren feitelijk geen belasting over de ontvangen rente wordt betaald)

In prive heb ik dan na de cessie een vordering op de bv maar die kan dan via de rekening courant lopen (de maandelijks ontvangen rente en aflossing in de bv gaat dan weer naar prive).

 

2. Indien ik een nieuwe lening verstrek van 25k (rente en aflossing ineens na looptijd 10 jaar) tegen 10% is dat voordeliger in prive te doen of via de bv?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Frank

 

welkom op HL. Stel gerust vragen over ondernemerschap en ondernemen, maar vragen over besteding en investeringen van liquiditeiten (in essentie beleggingsvraagstukken) gaan ons doel voorbij. Vandaar ook een slotje. Daarbij vallen de vragen niet te beantwoorden zonder je privé gegevens te kennen qua inkomen en vermogen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.