• 0

beleggingsrekening zakelijk of privé

Ik heb een eenmanszaak en momenteel nogal wat box3 vermogen dat op een particuliere beleggingsrekening staat.

Nadeel daarvan is enerzijds dat ik behoorlijk wat vermogensheffing betaal (over beleggingen betaal je sinds vorig jaar echt veel forfaitair belasting zeg maar) en verder dat ik niet in aanmerking kom voor bepaalde toeslagen zoals kindgebonden budget. Dat hoewel ik een wat minder jaar verwacht te hebben en dus minder inkomsten. Maar ik zit over de grens van 177.000 vermogen.

Als ik nu een deel van de beleggingen op naam van mijn eenmanszaak zet (dus een zakelijke beleggingsrekening) zal dat qua 'belasting' zeg maar grofweg wel ongeveer gelijk zijn aan de vermogensheffing die geldt bij particuliere rekeningen vermoed ik. Maar ik zou dan wel onder die 177.000 toeslagengrens kunnen komen wellicht.

Echter, nu lees ik wel overal dat de voorwaarde voor het hebben van geld op een zakelijke beleggingsrekening ook een zakelijk doel moet hebben. En dat lijkt me bij mij niet het geval... Maar wat bedoelen ze precies met 'zakelijk doel'? Dat zie ik nergens omschreven eigenlijk. Ik heb al wel een zakelijke betaal- en spaarrekening waar al wel een zodanig bedrag op staat dat het als realistisch werkkapitaal kan worden beschouwd. Als dat bedoeld wordt met 'zakelijk doel' dan gaat het bij mij dus helaas niet mogelijk zijn om wat beleggingen te verschuiven van privé naar zakelijk...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

beste Ron,

 

Beleggen hoort niet tot de ondernemingsactiviteiten van een eenmanszaak. Je verricht immers geen diensten of leveringen ten behoeve van derden. De fiscus zal dit dus ook niet honoreren als onderdeel van je winst uit onderneming. Blijft box 3 en daarmee ook niet een relevant topic voor HL, want de scope is hier actief ondernemerschap. Topic krijgt daarom een slotje.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.