• 0

Echtgenoot in dienst BV, recht op (aanvullend)ouderschapsverlof

(aangepast)

Hallo allemaal!

Ik heb een aantal vraagjes over een mogelijk constructie:

- Ondernemer (v) via holding,  100% eigenaar van WERK BV, momenteel geen andere werknemers (in het verleden wel gehad, en in de toekomst ook weer verwacht).
- Echtgenoot (m) & fiscaal partner van ondernemer (momenteel loondienst bij 3e partij).

- Nu is het mogelijk voor echtgenoot om als zzp'er of als ondernemer aan de slag te gaan en een opdracht uit te voeren voor OPDRACHTGEVER.

1.Is het mogelijk om Echtgenoot, die geen aandelen heeft in WERK BV, in dienst te nemen in WERK BV als reguliere werknemer, en die een opdracht te laten uitvoeren bij OPDRACHTGEVER in dienst van WERK BV? Waar WERK BV dan dus factureert voor geleverde diensten bij OPDRACHTGEVER en loon betaalt aan echtgenoot (m).

Dit als alternatief van het zelf oprichten van een onderneming als echtgenoot zijnde.

2. Indien aan alle afdrachten voor sociale voorzieningen etc. wordt voldaan, heeft echtgenoot (m) dan recht als werknemer op bijvoorbeeld (aanvullend)ouderschapsverlof?

- Momenteel heeft Echtgenoot een auto van de zaak + tankpas en mag zowel echtgenoot als ondernemer daar 10k privé per jaar mee rijden van 3e partij.

3. Indien WERK BV een auto ter beschikking stelt, en echtgenoot betaalt daar bijtelling over mag er dan ook door beide privé mee worden gereden terwijl de brandstof door WERK BV wordt betaald? Of zijn hier bepaalde regels aan verbonden? (mogelijk moet ik deze vraag in een ander deel van het forum stellen?) 


Ik heb op dit forum al het een en ander gelezen over DGA Loon waar dit wellicht onder zou vallen, en over gezagsverhoudingen etc.. maar kwam er niet helemaal uit in dit geval. Ik hoor graag of iemand hier meer kennis of ervaring in heeft, alvast bedankt!
 

aangepast door SK1234
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag SK

 

Aangenomen dat de Opdrachtgever hier niet de oude werkgever van echtgenoot is en echtgenoot voor de werkzaamheden ook daadwerkelijk aan te merken valt als zelfstandig, zou dit kunnen via de BV van echtgenote. 

 

Let wel: mogelijk is de BV niet opgericht met de werkzaamheden van echtgenoot in de doelomschrijving. Check dit, anders loop je bij fouten in de uitvoering van de werkzaamheden door echtgenoot nogal opzichtig tegen de aansprakelijkheid van het bestuur aan ("Deze BV had deze werkzaamheden nooit mogen verrichten volgens de eigen statuten").

 

Verder is een echtgenoot in de regel niet sociaal verzekerd wegens het ontbreken van een gezagsverhouding tussen echtlieden op de werkvloer. Zeker niet als de echtgenoot werkzaamheden zelfstandig uitvoert.

 

Ten derde is de echtgenoot ook gebonden aan het DGA-loon (als partner van).

 

Waarom begint echtgenoot niet een eenmanszaak? 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je antwoord, een eenmanszaak is ook zeker een mogelijkheid en de meest voor de hand liggende oplossing. Maar dan loopt echtgenoot het voordeel van betaald ouderschapsverlof mis (maximaal zo'n 14k tegenwoordig), de hoop is dat dit binnen 2 jaar weer van toepassing zou kunnen zijn.

De werkzaamheden van de BV zullen moeten worden uitgebreid / aangepast, maar als ik het zo lees is het zoals verwacht een wat dubieuze constructie die waarschijnlijk niet stand houdt, een gezagsverhouding is in deze lastig te bewijzen vrees ik.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.