• 0

Zelfstandige (IT'ers) die samenwerken?

Hallo,
 

Nederland telt veel MKB's en zelfstandigen, waaronder ook IT-ondernemers.

Naast de groep die zichzelf als ZZP'er verhuurt of gedetacheerd is bij een grotere organisatie, al dan niet via een preferred supplier of andere tussenpartij, is er natuurlijk ook een groep die zich niet langdurig aan één opdrachtgever verbindt.


Zelf ben ik vooral bedreven in mijn vakgebied, maar minder enthousiast over het vinden en binnenhalen van opdrachten. Toch is het wel echt mijn ding gebleken. De variatie in projecten maar ook de variatie die ontstaat door de randzaken van het ondernemen. Alleen het netwerken niet dus.


Ik vroeg me daarom af of er mensen zijn die op dit gebied samenwerken met anderen? Bijvoorbeeld met andere zelfstandigen die een aanvullende expertise hebben, zoals freelance sales, of zelfs met IT'ers die zich richten op hetzelfde vakgebied?


Hoe heb je zo'n partner gevonden? En hoe verloopt die samenwerking? Zijn er specifieke afspraken gemaakt, of is alles juist vrijblijvend? Wat zijn de do's en don'ts? En bestaat dit soort samenwerking überhaupt onder zelfstandigen in de IT?


Ik hoor graag de ervaringen van IT'ers die ook liever achter de schermen werken en daarom ervoor hebben gekozen om samen te werken met andere ondernemers die sterker zijn in acquisitie.

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan zeker. Sterker nog, ik ken voorbeelden waarbij een groep van zulke zelfstandige zich later in één onderneming hebben samengevoegd.
 

Het gevaar van een dergelijke constructie, voor jou, kan zijn dat je nu een afhankelijkheid hebt van één partij. Je kunt immers maar zoveel werk tegelijk verrichten. Als die partner dan wegvalt, om wat voor reden dan ook, dan kan dit lastig zijn.


Blijf dus altijd ook zelf een (klein) netwerk onderhouden en investeren in zelf zichtbaar zijn. En dus niet alleen maar achter de schermen werken. In elk geval als je samen géén afspraken op papier maakt, maar eigenlijk gewoon altijd.


Waak er ook voor dat de partij die de opdrachten aanlevert, je blijft betrekken bij wie de eindklant is en wat voor aanbiedingen die eindklant ontvangt. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw prijzen maar lijken te moeten blijven zakken, terwijl je partner de eindklant juist meer rekent dan waar jij van weet.


Kortom, het gaat om openheid en vertrouwen samen. Met de juiste partner is dit juist een hele slimme werkwijze voor kleine ondernemers, waar beide iets aan overhouden. Zo kan de partner meer omzet draaien dan in zijn eentje, en blijft jou het acquisitie-proces bespaard waar je niet naar uit lijkt te kijken.

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.