• 0

Bedrijfswagen op de Holding BV

Beste allen,

 

Bedrijfswagen op de >> HOLDING BV <<

 

 

Na 22 jaar ZZP-er te zijn geweest ben ik sinds mei 2023 overgestapt naar een BV met daarboven een holding.

Nu had ik een bedrijfswagen op de (zzp) zaak die moest over naar de holding.

Maar nu zegt de belasting dienst dat de holding niet erkend word als bedrijf waar een bedrijfswagen onderdeel van uitmaakt/kan maken.

Ten minste dat is de strekking van hun brief nadat ik expliciet aangevraagd had de auto als bedrijfswagen te registreren.

Dus betaal ik i.p.v.  120,- per kwartaal  728,-per kwartaal.

 

Mijn boekhouder dacht dat wellicht de SBI-code onjuist waren echter keek hij bij andere klanten, van hem, die deze zelfde SBI-code had wel en bedrijfswagen geregistreerd hadden.

Dit loopt nu bijna al een jaar en koste me dus al 2800,-

 

Wie o wie kan hier wat over melden? Mijn SBI-codes : 6420 - Financiële holdings

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Kwart-tarief oftewel ondernemers tarief voor de motorrijtuigenbelasting zou niks met sbi codes te maken moeten hebben.
 

Als de tenaamgestelde holding een btw nummer heeft zou dit vanzelf goed moeten gaan.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/bestelautotarief_voor_ondernemers


Vaak wordt dat btw nummer NIET vanzelf uitgegeven na inschrijving van de holding.  Ik heb dat van de holding destijds zelf aan moeten vragen, dat van de werk bv ging wel vanzelf.

 

De belangrijkste vraag nu dus, is er een btw nummer voor de holding? 
 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Of de Belastingdienst naar de SBI-code kijkt en het hiermee te maken zou hebben weet ik niet, ik verwacht dat Paul van Minderhout het bij het rechte eind heeft met de invalshoek vanuit de btw. Los daarvan denk ik dat de code die nu gekozen is niet helemaal correct is wanneer er sprake is van een werkmij + holding, waarbij de holding het management over de werkmaatschappij voert (en een bedrijfswagen aanbied).

Het CBS schrijft bij 6420 "Deze klasse omvat: - beheren van aandelen van BV's [..] waarvan een meerderheidsdeelneming in het bezit is; [..]" en "[..] Deze klasse omvat niet: [..] bezitten van meerderheidsdeelnemingen van tot een concern behorende rechtspersonen en op grond daarvan voeren van beheer en beleid over dit concern[..]", hiervoor verwijzen ze naar code 70102 "Holdings (geen financiële)".

Een financiële holding lijkt dan kort door de bocht puur een aandelen/banksaldo-houdende entiteit, het bezit van een bedrijfswagen past daar dan niet bij.

aangepast door Yorick10
Kleine toevoeging van context
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.