• 0

BV factureren vanuit eenmanszaak

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Aan het begin van dit jaar heb ik besloten een BV en een BV Holding op te richten, gebaseerd op het advies van mijn boekhouder om mijn eenmanszaak te beëindigen vanwege fiscale voordelen. Echter, achteraf gezien heb ik spijt van deze beslissing en heb ik drie maanden later weer een eenmanszaak opgericht.

 

Tot nu toe heb ik slechts eenmaal betaald gekregen door mijn klant. Ik verwacht nog betalingen voor februari en maart onder de naam van mijn BV te ontvangen. Omdat er nog niet voldoende financiële middelen zijn, heb ik mezelf nog geen salaris uitgekeerd. Zodra de laatste twee facturen zijn betaald, zal er voldoende geld beschikbaar zijn om mezelf te kunnen uitbetalen.

 

Ik overweeg echter om in plaats van een salaris alles naar mijn eenmanszaak over te maken door mijn BV te factureren vanuit mijn eenmanszaak. Nadat het saldo op nul staat, wil ik de BV's sluiten. Ik heb mijn boekhouder om advies gevraagd, die aangeeft dat dit mogelijk is omdat ik hoe dan ook belasting zal betalen.

 

Ik twijfel echter en zoek daarom hier advies.
 

Hoewel mijn eenmanszaak in maart is opgericht, heeft het dezelfde startdatum als mijn BV's.

aangepast door Fredje32
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost Rietveld  Hartelijk dank voor je snelle respons!

 

De BV's zijn op de gebruikelijke manier opgericht bij de notaris, en mijn persoonlijke holding is de enige aandeelhouder in de werkmaatschappij.

 

Ik heb inderdaad over geruisloze en ruisende terugkeer gehoord, en in mijn specifieke situatie lijkt geruisloze terugkeer uit de BV de meest geschikte oplossing. Klopt dit?

 

De werkmaatschappij heeft geen leningen, doorlopende kosten of verliezen. Momenteel staat er een winst van ongeveer 25.000 euro op de rekening, waar ik tot op heden nog niets mee heb gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik doelde meer op geruisloze of ruisende inbreng bij de oprichting van de BV's, maar ik vermoed dat dat niet aan de orde was.

 

Geruisloos terugkeren hoeft dan ook niet.

 

Als mijn vermoeden klopt dat jij jezelf per uur verhuurt als expert dan kun je inderdaad de opdracht in de BV laten eindigen en voort laten lopen in je eenmanszaak.

 

Uiteraard wel netjes de BV's afwikkelen, dus jaarstukken 2024 opstellen, VPB-aangifte doen en de winstreserve in box 2 IB afrekenen 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld Heel erg bedankt Joost! Excuus voor mijn late reactie.

 

Je vermoeden klopt inderdaad. Ik verhuur mezelf aan bedrijven tegen een uurtarief.

 

Zoals ik het nu begrijp moet ik het volgende doen:

1. BTW betalen over eerste kwartaal.

2. Jaarstukken opstellen.

3. Formulier 17a invullen voor zowel Holding BV als werkmaatschappij en opsturen naar KVK

4. Restante balans op de rekening van de werkmaatschappij (+-20.000) naar privé storten. 

5. Bank sluiten.

6. Volgend jaar VPB-aangifte doen en de winst (bedrag uit stap 4) afrekenen in box 2 IB aangifte.

 

Ik vraag me alleen af hoe ik stap 3 uit het formulier Inschrijving ontbinding rechtspersoon 17a moet invullen. 

 

Bij 3.1 staat: Heeft de rechtspersoon op het moment van ontbinding baten? 

 

Ja, ik heb baten (winst?), maar geen schuldeneisers. Ik vermoed dat ik 'Nee' moet aanvinken, aangezien ik geen schuldeisers heb, maar weet het niet zeker.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft geen excuses te maken hoor😉

 

De btw aangiftes ook blijven indienen zolang de fiscus die klaarzet (anders boete). Beste na de ontbinding ook de fiscus een briefje sturen waarin je vraagt om het btw nummer op te heffen. 

 

Voordat je 17a invult, eerst een aandeelhoudersbesluit nemen tot opheffing. Daar notulen van maken en meesturen met 17a.

 

Daarbij gaat stappenplan turbo liquidatie volgen, zie bijlage. 

 

Er zijn zeker baten, daarmee wordt gewoon bezit bedoeld, dus ook een euro op de bankrekening. 

 

En dit allemaal per BV doen, waarbij de werk bv haar resterende winstreserve eerst uitkeert aan de holding, voordat je de holding liquideert 

formulier-tijdelijke-wet-transparantie-turboliquidatie.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.