• 0

Zonnepanelen in de KOR, starten als zzp, wijzigingen terugwerkende kracht

In 2018 heb ik zonnepanelen laten installeren en heb hiervoor belasting teruggevraagd. Hierna heb ik de kleine ondernemings regeling (KOR) aangevraagd om geen aangifte meer te moeten doen.

 

Eind 2022 ben ik begonnen als zelfstandige en ben mijn onderneming langzaam opgestart. Hierdoor zijn er in 2022 en 2023 alleen maar uitgaven en geen inkomsten. Nu in 2024 maak ik wel omzet, en na een telefoontje met de belastingdienst kwam ik erachter dat ik nog binnen de KOR val.

 

Eigenlijk wil ik uit de KOR met terugwerkende kracht. Ik heb immers kosten gemaakt in 2023 waarover ik de belasting wil terugvragen.


Wat is de beste aanpak nu?

Uiteraard trek ik hier al lering uit, dat ik eerder had moeten informeren. Ik heb me echter niet gerealiseerd dat dit invloed had.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is wel heel vervelend.

Wat is de juiste aanpak om de facturen die ik al reeds verstuurd en betaald heb gekregen te corrigeren? Volgens de KOR mag ik geen BTW vermelden op mijn facturen. Dit heb ik echter wel gedaan aangezien ik me onbewust was van de KOR.

Link naar reactie
  • 1

De hoofdregel is dat BTW die ten onrechte in rekening is gebracht gewoon afgedragen moet worden. Ik vermoed alleen dat dat niet gebeurd is en dat de BTW in feite nog gewoon op jouw bankrekening staat

 

Voor nu lijkt het mij het beste dat je die facturen corrigeert en dan aan die klanten de ten onrechte in rekening gebrachte BTW terugbetaalt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ik heb ongeveer hetzelfde.....kan wel huilen eerlijk gezegd..  

Heb er zelf voor gekozen om via suppletie aangifte te doen over de maanden dat ik geen btw had mogen heffen maar het wel heb gedaan. Dat was ook het advies van mijn adviseur. Nu maar duimen dat ik mijn btw 'gewoon' mag afdragen en betalen. Mijn adviseur nam enige schaamte weg door te zeggen dat het vrij veel voorkomt. 

 

Link naar reactie
  • 2
2 uur geleden, feniks zei:

Mijn adviseur nam enige schaamte weg door te zeggen dat het vrij veel voorkomt

 

Klinkt bekend 😉

 

Op 29-4-2024 om 13:16, Joost Rietveld zei:

Helaas veel voorkomend dit.

 

Is ook vanuit de fiscus veel te weinig aandacht voor geweest toen de zonnepanelen onder de btw werden gebracht

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.