Het mooie van de val van een kabinet is, dat daarmee ook alle beroerde voornemens die het had van tafel zijn. Maar erg zoet is die vrucht in dit geval niet. Want hoewel innovatief Nederland weinig te verwachten had van het kabinet Balkenende, is met de val ervan bijna een jaar verloren gegaan. Het innovatieklimaat in Nederland verslechtert in hoog tempo. Een beleidsvacuüm door politiek gekrakeel is het laatste wat het land kan hebben, hoe slecht sommige voornemens ook waren.
Het kabinet kondigde op prinsjesdag onder meer aan dat er 50 miljoen euro zou worden bezuinigd op de WBSO, de fiscale korting op R&D-arbeid. Het zal nu niet lukken die maatregel komend jaar al door te voeren. De wijziging van de WBSO is onderdeel van het Belastingplan 2003, en het is vrijwel uitgesloten dat dat nog voor het eind van het jaar door beide Kamers wordt goedgekeurd. Een volgend kabinet zal de draad waarschijnlijk oppakken, maar dan hebben we het over invoering per 2004.
Overigens had dit kabinet het niet over bezuinigingen op de WBSO, maar over het 'effectiever' maken van de regeling. De WBSO moest worden gereserveerd voor echte R&D; haalbaarheidsstudies zouden niet meer voor fiscale korting in aanmerking komen. Bovendien zou het speciale tarief voor technostarters worden verlaagd van 70 naar 60 procent.
De WBSO wordt alom geprezen als een effectieve, laagdrempelige en relatief eenvoudige regeling, die vooral voor midden- en kleinbedrijf van groot belang is. Ondernemersorganisaties (MKB Nederland, VNO-NCW) hebben dan ook furieus gereageerd op het plan erin te snijden.
Het kabinet Balkenende had nog meer op stapel staan. Behalve die 50 miljoen op de WBSO zou er de komende drie jaar nog eens 150 miljoen worden gekort op de technologiesubsidies, onder meer door fors te snijden in de diverse regelingen voor kennisoverdracht.
Argumenten voor deze ingrepen zijn ver te zoeken; je komt uit bij de door de rekenmeesters van Financiën opgelegde begrotingsdiscipline. Met de andere EU-lidstaten sprak Nederland dit voorjaar in Barcelona af 3 procent van zijn BBP aan R&D te zullen besteden, waarvan 1/3 door de overheid en 2/3 door het bedrijfsleven. En in de allerleerste begroting na Barcelona wordt het mes gezet in de R&D-stimulering!
Erger dan een papieren belofte van een Europese top is het feit dat voor dat snijden geen slechter moment gekozen had kunnen worden. Nederland liep al niet voorop in de EU; het besteedt op dit moment 2 procent van zijn BBP aan R&D en zit daarmee op het EU-gemiddelde. En het economisch tij zit tegen. Dat zou een reden moeten zijn meer te doen in plaats van minder. Juist in tijden dat het minder gaat, moeten bedrijven hun strategie herzien, op zoek naar kostenbesparingen, en naar nieuwe producten en diensten, kortom naar innovaties. De overheid geeft in zo'n periode een slecht signaal af door zich verder uit het innovatiesysteem terug te trekken.
Met de val van het kabinet Balkenende zijn de voornemens even van tafel. Maar indien, zoals wordt verwacht, CDA en VVD versterkt uit de LPF-soap komen, liggen die er even snel weer op.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast zrski
Gast zrski
Het mooie van de val van een kabinet is, dat daarmee ook alle beroerde voornemens die het had van tafel zijn. Maar erg zoet is die vrucht in dit geval niet. Want hoewel innovatief Nederland weinig te verwachten had van het kabinet Balkenende, is met de val ervan bijna een jaar verloren gegaan. Het innovatieklimaat in Nederland verslechtert in hoog tempo. Een beleidsvacuüm door politiek gekrakeel is het laatste wat het land kan hebben, hoe slecht sommige voornemens ook waren.
Het kabinet kondigde op prinsjesdag onder meer aan dat er 50 miljoen euro zou worden bezuinigd op de WBSO, de fiscale korting op R&D-arbeid. Het zal nu niet lukken die maatregel komend jaar al door te voeren. De wijziging van de WBSO is onderdeel van het Belastingplan 2003, en het is vrijwel uitgesloten dat dat nog voor het eind van het jaar door beide Kamers wordt goedgekeurd. Een volgend kabinet zal de draad waarschijnlijk oppakken, maar dan hebben we het over invoering per 2004.
Overigens had dit kabinet het niet over bezuinigingen op de WBSO, maar over het 'effectiever' maken van de regeling. De WBSO moest worden gereserveerd voor echte R&D; haalbaarheidsstudies zouden niet meer voor fiscale korting in aanmerking komen. Bovendien zou het speciale tarief voor technostarters worden verlaagd van 70 naar 60 procent.
De WBSO wordt alom geprezen als een effectieve, laagdrempelige en relatief eenvoudige regeling, die vooral voor midden- en kleinbedrijf van groot belang is. Ondernemersorganisaties (MKB Nederland, VNO-NCW) hebben dan ook furieus gereageerd op het plan erin te snijden.
Het kabinet Balkenende had nog meer op stapel staan. Behalve die 50 miljoen op de WBSO zou er de komende drie jaar nog eens 150 miljoen worden gekort op de technologiesubsidies, onder meer door fors te snijden in de diverse regelingen voor kennisoverdracht.
Argumenten voor deze ingrepen zijn ver te zoeken; je komt uit bij de door de rekenmeesters van Financiën opgelegde begrotingsdiscipline. Met de andere EU-lidstaten sprak Nederland dit voorjaar in Barcelona af 3 procent van zijn BBP aan R&D te zullen besteden, waarvan 1/3 door de overheid en 2/3 door het bedrijfsleven. En in de allerleerste begroting na Barcelona wordt het mes gezet in de R&D-stimulering!
Erger dan een papieren belofte van een Europese top is het feit dat voor dat snijden geen slechter moment gekozen had kunnen worden. Nederland liep al niet voorop in de EU; het besteedt op dit moment 2 procent van zijn BBP aan R&D en zit daarmee op het EU-gemiddelde. En het economisch tij zit tegen. Dat zou een reden moeten zijn meer te doen in plaats van minder. Juist in tijden dat het minder gaat, moeten bedrijven hun strategie herzien, op zoek naar kostenbesparingen, en naar nieuwe producten en diensten, kortom naar innovaties. De overheid geeft in zo'n periode een slecht signaal af door zich verder uit het innovatiesysteem terug te trekken.
Met de val van het kabinet Balkenende zijn de voornemens even van tafel. Maar indien, zoals wordt verwacht, CDA en VVD versterkt uit de LPF-soap komen, liggen die er even snel weer op.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/765-het-tij-willem-schoonen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag