• 0

Eigen spelvariant ontwikkelen van een bestaand spel

Hallo, 

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een variant op het bekende spel “30 seconds” van 999 games. Deze variant zal gaan over de gemeente waarin ik woon, een kleine gemeente gelegen in Limburg.

Ik zou deze variant binnen onze gemeente dan graag willen verkopen. De inschatting die ik samen met de gemeente heb gemaakt over de hoeveelheid spellen die verkocht zullen worden is rond de 200 stuks. 
Zelf ben ik amper bekend met octrooi/patent/recht rondom spellen. Hoever zou ik af moeten wijken van het origineel? Het bordspel, de doos en de kaarten zien er sowieso al heel anders uit en de woorden op de kaartjes zijn natuurlijk afgestemd op onze eigen gemeente.

Alvast heel erg bedankt!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 2

Beste Meike0210,

Je wilt een variant van het bordspel gaan verkopen. Hoewel de oplage beperkt is, is er een commercieel aspect, dus speelt intellectueel eigendom een rol.

Octrooi en patent is hetzelfde. Een octrooi is altijd technisch. Daarbij komt dat spellen als zodanig zijn uitgesloten van octrooiering. Toch kan een octrooirecht van kracht zijn. Of een octrooirecht van toepassing is, kan opgezocht worden in het Nederlandse octrooiregister: https://mijnoctrooi.rvo.nl/fo-eregister-view/

Daarnaast kan bij een spel een auteursrecht van toepassing zijn. Mocht een auteursrecht van toepassing zijn op het bekende spel "30 seconds", dan is het maar de vraag of jouw variant voldoende afstand neemt van het origineel. Dit is niet direct mijn expertise.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Gemeas Patents voor bescherming van uw technische idee.

• 1

Your project sounds wonderful! For legal considerations, ensure you avoid using any trademarks from "30 Seconds" or 999 Games, like the name or logos. The rules of the game can't be copyrighted, but the specific text, images, and graphics can be, so your different design and content should help. Patents on board games are rare, but you should check if "30 Seconds" has any and make sure you don't infringe. To stay safe, introduce enough variations in the game mechanics and consider consulting a legal expert in intellectual property to guide you through the specifics. Best of luck with your game!

• 0
Op 26-6-2024 om 06:26, bellatrix90 zei:

The rules of the game can't be copyrighted, but the specific text, images, and graphics can be, so your different design and content should help.

Sorry, late response from me but.. Is that true?
Would that mean you can just take the rules of a game and make your own card and gameboard??
So I could make my own version of monopoly and then call it "conglomery" and make my own visuals?

Cyriel Martens | Stars of The Net | Online Marketing Bureau Tilburg

https://starsofthenet.nl/ 

• 0
18 uur geleden, Cyriel zei:

Sorry, late response from me but.. Is that true?

https://strebecklaw.com/board-games-copyrighted/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Cosara

Ah yes, that makes a lot of sense. I had a feeling it wasn't as easy as I thought haha. Thanks for this link btw, I'm gonna save this in my bookmarks! :grinning-face:

Cyriel Martens | Stars of The Net | Online Marketing Bureau Tilburg

https://starsofthenet.nl/ 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar