• 0

Afschrijven ook zinvol bij verlies ???

Hoi,

 

Ik heb een part-time onderneming. Om mijn BTW aangifte te doen, ben ik nog even de laatste puntjes op i aan het zetten over mijn administratie van 2005. De resultaten zijn uiteraard zoals ik verwacht negatief.(Hopenlijk 2006 minimaal break-even :D)

 

Wel heb ik een aantal dingen gekocht voor het werken voor mijn bedrijf, DVD-writer, TFT scherm, draadloos toetsenbord. In de boekhouding staan deze dingen allemaal als kosten die ik heb gemaakt die ik boek op grootboek 'Computers'. Dit verschijnt dus ook allemaal keurig op de balans.

 

Deze dingen zijn afzonderlijk minder dan 450 euro. Dus zou ik ze in 1 jaar kunnen afschrijven. Maar aangezien ik niet eens winst hebt,

is afschrijven niet zinvol volgens mij. Klopt deze redenering of zie ik iets over het hoofd ? Het afschrijven zorgt er natuurlijk wel voor dat de balans vanzelf wordt 'opgeschoond' omdat deze dingen van de balans verdwijnen na dit afschrijven in 1 keer. Er is is vast wel iemand die mij hier iets over kan vertellen (via google en search niks kunnen vinden :( )

 

Daarnaast schiet me nog even een andere vraag te binnen, stel ik koop een apparaat om er bedrijfsmatig mee te 'spelen'; bijvoorbeeld om dit te evalueren. Hoe boek ik dit dan, het is natuurlijk kapitaal, maar aan de andere kant dit kapitaal zal voor mij na evaluatie in de kast belanden.

 

Hopenlijk hoor ik spoedig iets van iemand die mij dit kan verduidelijk.

 

Gr.

Alfred.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alles onder de € 500 kun je gewoon als kosten opnemen in de winst en verliesrekening. Die hoef je niet eerst op je balans te zetten en daarna af te schrijven. Verder altijd afschrijvingen boeken ook als je verlies maakt. Die verlies zijn verekenbaar dus dat is geen probleem. De belastingdienst wil ook een consequent afschrijvingssysteem zien. Niet een systeem dat afhankelijk is van de resultaten.

Een aanschaf om te evalueren kun je gewoon als kosten boeken.

 

Succes

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Alfred,

 

Ik heb zelf eergister een soortgelijke vraag gesteld onder 'wet en regelgeving', alleen nog geen reacties ontvangen. (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=10041)

 

Op: http://www.inzakengaan.nl/fiscus/belastingaangifte.html heb ik hier wel iets over gevonden, maar ik kan er geen informatie over vinden bij de belastingdienst. Als je onderstaande leest dan zou je toch zeggen dat wel degelijk zin zou hebben als je al verlies hebt.

 

Verliesverrekening: carry back en carry forward

 

Omdat uw onderneming met verlies draait, hoeft u natuurlijk ook geen belasting over de 'winst' af te dragen. U kunt echter wel profiteren van de verliesverrekening, waarbij het verlies in het huidige jaar wordt verrekend met inkomen in box 1 in hetzelfde jaar. Heeft u bijvoorbeeld halverwege het jaar uw onderneming gestart en had u in de maanden daarvoor een belaste uitkering of salaris uit dienstbetrekking dan kunt u het verlies in uw onderneming met dit inkomen verrekenen.

 

Carry Back: Is verrekening met het inkomen van hetzelfde jaar niet (meer) mogelijk dan kunt u het (resterende) verlies verrekenen met het inkomen in box 1 van de drie voorgaande jaren (carry back). U kunt zodoende betaalde belasting en premies volksverzekeringen over de drie voorgaande jaren terug ontvangen.

 

Carry forward: Is ook de verliesverrekening met de drie voorgaande jaren niet mogelijk, dan mag u onder bepaalde voorwaarden het verlies verrekenen met toekomstig inkomen. Dit wordt de carry forward service genoemd.

 

U moet er overigens rekening mee houden dat de verliesverrekening lang op zich kan laten wachten. U kunt echter wel tijdig een verzoekschrift indienen om alvast gedeeltelijk uit te laten betalen.

 

Op deze zelfde site is ook het volgende te vinden:

 

Voor startende ondernemers is het mogelijk om willekeurig af te schrijven. U mag dan zelf bepalen hoeveel u afschrijft, hetgeen zeker op korte termijn kan leiden tot een aanzienlijk lagere belastingaanslag of zelfs een belastingteruggave in geval van verlies. Het gevolg is dat u in latere jaren meer belasting gaat betalen, u heeft immers niet meer het recht om af te schrijven.

 

Het is me hieruit dan alleen niet duidelijk of je geld terug kan krijgen of dat het wordt verrekend met voorgaande/komende jaren.

 

Groeten Yvette

Link naar reactie
  • 0

Hallo Alfred,

 

Ik heb zelf eergister een soortgelijke vraag gesteld onder 'wet en regelgeving', alleen nog geen reacties ontvangen. (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=10041)

 

Op: http://www.inzakengaan.nl/fiscus/belastingaangifte.html heb ik hier wel iets over gevonden, maar ik kan er geen informatie over vinden bij de belastingdienst. Als je onderstaande leest dan zou je toch zeggen dat wel degelijk zin zou hebben als je al verlies hebt.

<...>

Op deze zelfde site is ook het volgende te vinden:

 

 

Hoi Yvette,

 

Ik heb ook even gebeld met de belastingdienst en dat samen met de reactie van krd lijkt me dus dat je verlies niet erg is en dan ook kunt aftrekken van je belastbaar inkomen (zoals in mijn geval) waardoor je minder belasting betaalt. Is natuurlijk ook wel logisch.

 

Daarnaast zag ik dat jouw vraag ook betrekking had op een aantal regelingen waar ik (helaas) niet voor in aanmerking kom. Maar in het ondernemershandboek van de belastingdienst, dacht ik, staan voor 1 of meerder van die regelingen dat deze aftrekbaar zijn van de winst. Maw hiermee kun je je verlies dus niet groter maken dan het is.

 

Wat dat afschrijven betreft maakt het volgens mij ook niet veel uit als die dingen < ca. 450 euro kosten. Je gebruikt die afschrijving als een manier om je winst te drukken. Of je voert het op als kosten, waardoor je winst ook lager uitkomt. Dus linksom of rechtsom, je betaalt daardoor minder belasting. Wellicht dat het wel iets uitmaakt als je over de winst meer of minder belasting betaalt dan wanneer dit gewoon als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' opvoert. Wellicht dat iemand hier dit zo weet ?

 

Gr.

Alfred.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.