malicra

Junior
  • Aantal berichten

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Grijpskerk

malicra's trofeeën

  1. Een paar korte vragen: Ik heb het volgende standaard in mijn boekhoudpakket staan, klopt dit wel? Inventaris Debetrekening Balans Afschrijving inventaris Debetrekening Balans Afschrijfkosten inventaris Debetrekening W&V Ik heb het idee dat 'afschrijving inventaris' tegenover 'inventaris' zou horen te staan en dat dit dus een creditrekening moet zijn. Anders staat dit toch dubbel aan de debet zijde? Ik werk voornamelijk met een voorraad grondstoffen, waarvoor ook prototypes worden gemaakt die niet verkocht worden. Ik neem aan dat ik daarvoor ook dezelfde rekeningen aan moet maken.
  2. Hm, dat had ik inderdaad ook al gelezen.... Toen ik met dit topic begon dacht ik nog niet dat ik datzelfde 'probleem' had. Nu ik het weer heb gelezen komt het inderdaad overeen met mijn laatste vraag. Bedankt allemaal!
  3. Bij het afschrijven van een computer boek je dus niets af van de rekening "Computers". Als ik het zelf had gedaan dan hat ik dat namelijk wel gedaan waardoor het bedrag ook echt van de rekening wordt gehaald waar ik het op heb gezet, maar dit is dus niet de bedoeling begrijp ik. Maar stel ik heb die computer dus gekocht voor 1000 euro en na een jaar verkoop ik hem voor 800 euro. Dit stond als het goed is op de verschillende rekeningen: 'Computers' staat nog altijd 1000,- 'Afschrijvingen computers' 450,- 'Afschrijfkosten computers' 450,- Als ik de computer verkoop dan krijg ik toch het volgende: Van de rekening 'Computers' wordt nog 550,- af geboekt aangezien dit de huidige waarde is en er wordt 250,- aan omzet geboekt. (Belastingdienst buiten beschouwing gelaten). Dan blijft er toch altijd 450,- op de rekening 'Computers' staan? Klopt dat?
  4. Ik doe de boekhouding in Exact en kwam hierbij iets tegen wat ik niet begrijp. (Ik heb ook bij TurboCash gekeken en daarbij stond het overigens ook zo) Bij de grootboekrekeningen kwam ik namelijk het volgende tegen: Afschrijvingen inventaris (balans) Afschrijfkosten inventaris (winst&verlies) Nu lijkt het mij dat wanneer ik inventaris ga afschrijven, dat het kosten worden en ik dus 'Afschrijfkosten inventaris' moet gebruiken. Maar heb ik die andere rekening wel nodig dan en waarvoor? Een zelfde soort vraag heb ik over de voorraad. De voorraad staat op de balans. Af en toe verkoop ik iets uit de voorraad. Nu zie ik bij mij de volgende rekeningen: Omzet voorraad (winst&verlies) Voorraad goederen (balans) Op dit moment haal ik wat ik verkoop van de balans af en doe ik niets met de rekening 'Omzet voorraad'. Kan dit, of zou ik eigenlijk een deel van de balans af moeten halen en een deel als omzet boeken? (Op dit moment gaat dit om kleine bedragen aangezien ik de meeste omzet uit uren haal. Ik weet dan ook niet goed wat de precieze winst is op de onderdelen uit de voorraad. Bovendien is de voorraad overgenomen waardoor de prijzen per onderdeel ook niet goed bekend zijn).
  5. Hallo Alfred, Ik heb zelf eergister een soortgelijke vraag gesteld onder 'wet en regelgeving', alleen nog geen reacties ontvangen. (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=10041) Op: http://www.inzakengaan.nl/fiscus/belastingaangifte.html heb ik hier wel iets over gevonden, maar ik kan er geen informatie over vinden bij de belastingdienst. Als je onderstaande leest dan zou je toch zeggen dat wel degelijk zin zou hebben als je al verlies hebt. Op deze zelfde site is ook het volgende te vinden: Het is me hieruit dan alleen niet duidelijk of je geld terug kan krijgen of dat het wordt verrekend met voorgaande/komende jaren. Groeten Yvette
  6. Hallo HL'ers, Onze onderneming (VOF) maakt dit jaar verlies aangezien we nog volop aan het ontwikkelen zijn. Nu vraag ik me af hoe het zit met: - Startersaftrek - Willekeurige afschrijving - Investeringsaftrek - Vergeet ik nog iets? Kan ik dit allemaal toepassen als we verlies maken? (we voldoen aan het urencriterium) We zouden dan dus nog veel verder in de min komen te staan. Kan dat en hoe wordt dit dan verrekend, wordt dit terugbetaald of verrekend met voorgaande jaren? Ik heb namelijk wel het een en ander er over gelezen, zowel bij de belastingdienst als hier op het forum, maar kan geen duidelijk antwoord vinden. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Groeten Yvette
  7. Maar een deel van de boekingen zijn ook al verwerkt, neemt hij die wel mee? (Ik gebruik trouwens Exact compact)
  8. Hallo HL'ers, Ik hoop dat jullie met met het volgende zouden kunnen helpen: Ik wil een nieuwe voorraadrekening aanmaken en controleerde hoe de andere voorraadrekeningen zijn ingesteld. Nu zag ik dat er aangegeven staat dat het 'winst&verlies' rekeningen zijn en dat het 'kosten' zijn. Ik neem aan dat dit eigenlijk 'balans' en 'vlottende activa' had moeten zijn. Probleem is nu dus dat de hele voorraad als 'kosten' staat aangegeven. Weet iemand misschien een eenvoudige oplossing? Als ik het aanpas naar 'balans' dan neemt hij denk ik alle boekingen die ik al heb gedaan niet mee, of wel? De enige oplossing die ik zie is alles opnieuw invoeren.... Ik hoop dus dat het ook makkelijker kan. Groeten Yvette
  9. Hm... dit klinkt inderdaad erg logisch... Nu kan ik ten minste ook aangeven om welke crediteur het gaat. Is het toch eenvoudiger dan ik had gedacht. Wim, heel erg bedankt voor de hulp!
  10. Hallo Wim, Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal proberen om het iets duidelijker te maken. Voorbeeld van een boeking: In het inkoopboek geef ik een bepaalde crediteur op en boek ik een 100,- op de rekening 'Voorraad goederen' (4310). Ik geef aan dat het excl 19% BTW is en hij maakt er automatisch 119,- van. In het memoriaal: Voorraad goederen (4310) 119,- (debet) Prive storting vennoot1 (0770) 119,- (credit) In het memoriaal is er dan wel een schuld van de VOF aan een vennoot, maar als ik de boekingen verwerk dan heb ik het idee dat daar niets van terug te vinden is. Ook staan deze bedragen bij de crediteuren nog steeds open als ik andere betalingen via het bankboek toevoeg. Ik begrijp vrij weinig van boekhouden en dacht zelf redelijk op weg te zijn, maar ben nu weer compleet de weg kwijt heb ik t idee. Wat gebeurd er eigenlijk met het memoriaal nadat je op 'verwerken' drukt, is dit nog ergens terug te vinden? Ik kan er namelijk niets meer van terug vinden. Ik hoop dat iemand me hier iets verder mee kan helpen. ps Ik gebruik Exact compact (versie 3.53)
  11. Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem: Alles wat we prive hebben betaald aan rekening voor onze VOF heb ik via het memoriaal gedaan, waardoor er een 'prive storting' staat tegenover bijv. goederen of voorraad. Alleen nu staan de bedragen die wij hebben voorgeschoten nog wel open bij de crediteuren. Hoe maakt ik nu een koppeling tussen het bedrag dat wij voorschieten (memoriaal) en het nog openstaande bedrag bij een crediteur (inkoop boek) zodat er een schuld van de VOF aan de vennoten ontstaan ipv aan de crediteuren?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.