• 0

Lean en efficiëntie : ondernemen vs bussinessplan

Administrators     20 6

Zelf ben ik een beetje het ondernemersvak ingerold, zonder dat ik een strakke planning daarin had. Dat betekent dat ik ook nooit echt een bussinessplan heb gemaakt. Ik keek steeds hoe de zaken liepen, luisterde naar mijn klanten en paste aan op wat mijn klanten verlangden en teste steeds waar ik het meeste waarde kon toevoegen. Deze lean aanpak heeft mij persoonlijk geholpen om snel te reageren op veranderingen en nieuwe kansen te benutten. Maar andere zweren bij een gedetailleerde planning.

 

Wat zijn jullie ervaringen? En zijn jullie in de loop van het ondernemen van richting veranderd?

 

📈 Lean ondernemen draait om flexibiliteit en aanpassingsvermogen. De voordelen:

  • Snelle aanpassingen: Reageer snel op veranderingen.
  • Lagere kosten: Minder tijd en geld verspild aan planningsfasen.
  • Betere klantgerichtheid: Door continue feedback beter voldoen aan klantwensen.

 

📅 Aan de andere kant de uitgebreide businessplannen. De voordelen:

  • Duidelijke richting: Helder beeld van doelen en stappen.
  • Betere risicobeheersing: Mogelijke risico's beter inschatten.
  • Makkelijker financiering: Investeerders geven eerder geld aan bedrijven met een duidelijk plan.

 

Er is volgens mij geen universeel juiste manier om een bedrijf te runnen. Lean ondernemen werkt goed voor startups en innovatieve bedrijven, terwijl een goed doordacht businessplan cruciaal kan zijn voor grotere bedrijven met veel omzet in stabiele markten.

 

💬 Wat zijn jullie ideeën hierover? Zeker als je wilt groeien?
Ben jij een lean ondernemer of houd je van plannen? Hoe beïnvloedt jouw aanpak je bedrijf? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. Ben zelf erg van van The Lean Startup van Eric Ries, maar als je kapitaal nodig hebt kom je al snel bij een businessplan uit om je kapitaalverstrekkers te overtuigen. 

 

Ik ben een fan van een hybride vorm, planning op een A4 met de hoofdzaken en de rest vooral in de praktijk testen. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.