Ik ben een started ondernemer en heb vorig jaar mijn Vennootschapsbelasting gedaan over boekjaar 2021 en 2022 samen aangezien ik in November 2021 gestart ben. Ik heb een 'simpele' boekhouding.
Balans Passiva (2021-2022)
Ondernemingsvermogen
€ 0
€ -7.800
Boekwaarde
Begin boekjaar
Boekwaarde
einde boekjaar
Gestort en opgevraagd kapitaal
€ 0
€ 1
Winstreserves
€ 0
€ -7.801
Totaal ondernemingsvermogen
€ 0
€ -7.800
Langlopende schulden
€ 0
€ 30.000
Totaal langlopende schulden
€ 0
€ 30.000
Totaal Passiva
€ 0
€ 22.201
Deze € -7.800 ondernemingsvermogen komen rechtstreeks van mijn winst-en-verlies rekening.
Winst en verliesrekening (2021-2022)
Netto-omzet
€ 16.356
Personeelskosten
€11.400
Overige bedrijfskosten
€ 12.156
Kosten van schulden, rentelasten en soortgelijke kosten
€ 600
Saldo winst-en-verliesrekening
€ -7.800
Nu ben ik de VPB aan het invullen van 2023 via de website van de belastingdienst en heb netjes alles uitgerekend. Alles netjes ingevuld. Dit jaar heb ik € 6.013 winst gemaakt en netjes opgeteld bij mijn winstreserve van vorige jaar geeft € -1.788 winstreserve. Ik klik verder en kom aan bij het hoofdstuk "Fiscale Winst 2023".
Fiscale Winst 2023
Ondernemingsvermogen einde boekjaar
€ -1.788
Subtotaal
€ -1.788
Ondernemingsvermogen begin boekjaar
€ 22.201
Vermogensverschil
€ -23.989
Hier gebeurt iets raars, bij 'Ondernemingsvermogen begin boekjaar' staat automatisch ingevuld "€ 22.201". Waarom staat hier het totaal aan passiva van 2022? Ik snap helemaal niet wat er mis gaat. Ik heb de aangifte van '21-'22 nu drie keer gecontroleerd en heb zeker de winstreserve juist ingevuld en de site laat ook netjes € -7.800 ondernemingsvermogen zien.
Ik heb contact gehad met de belastingdienst en zij geven aan "geen inhoudelijk commentaar te kunnen geven op de VPB" en hangen vervolgens op... Maar het klopt gewoon niet nu, dus ik kan eigenlijk niet verder met mijn aangifte. Kan iemand mij verder helpen? Alvast heel erg bedankt!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
correct_vpb
correct_vpb
Beste,
Ik ben een started ondernemer en heb vorig jaar mijn Vennootschapsbelasting gedaan over boekjaar 2021 en 2022 samen aangezien ik in November 2021 gestart ben. Ik heb een 'simpele' boekhouding.
Boekwaarde
Begin boekjaar
Boekwaarde
einde boekjaar
Deze € -7.800 ondernemingsvermogen komen rechtstreeks van mijn winst-en-verlies rekening.
Nu ben ik de VPB aan het invullen van 2023 via de website van de belastingdienst en heb netjes alles uitgerekend. Alles netjes ingevuld. Dit jaar heb ik € 6.013 winst gemaakt en netjes opgeteld bij mijn winstreserve van vorige jaar geeft € -1.788 winstreserve. Ik klik verder en kom aan bij het hoofdstuk "Fiscale Winst 2023".
Fiscale Winst 2023
Hier gebeurt iets raars, bij 'Ondernemingsvermogen begin boekjaar' staat automatisch ingevuld "€ 22.201". Waarom staat hier het totaal aan passiva van 2022? Ik snap helemaal niet wat er mis gaat. Ik heb de aangifte van '21-'22 nu drie keer gecontroleerd en heb zeker de winstreserve juist ingevuld en de site laat ook netjes € -7.800 ondernemingsvermogen zien.
Ik heb contact gehad met de belastingdienst en zij geven aan "geen inhoudelijk commentaar te kunnen geven op de VPB" en hangen vervolgens op... Maar het klopt gewoon niet nu, dus ik kan eigenlijk niet verder met mijn aangifte. Kan iemand mij verder helpen? Alvast heel erg bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76608-verschillende-ondernemingsvermogen-eind-2021-2022-en-begin-2023/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen