Voor ondernemers die laadinfrastructuur willen aanleggen op eigen of gehuurd terrein zijn er vanaf 24 september 2 subsidies beschikbaar onder naam Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa). Er is een subsidie voor advies en er is een subsidie aanschaf. Maar waar begin je als ondernemer? 

Start met inzicht in je situatie   

Het elektriciteitsnet is op veel plekken te vol. Toch zijn er mogelijkheden als u als ondernemer te maken krijgt met netcongestie. Daarnaast is het belangrijk om inzicht te hebben in uw eigen situatie. Wat is mijn laadbehoefte? Hoe zit het met mijn huidige netaansluiting en (gecontracteerd) vermogen? Hoeveel vermogen heb ik eigenlijk nodig? Kan ik een laadpaal delen met mijn buurman? Welke manieren van slim laden kan ik toepassen? Is investeren in een stationaire batterij nodig en mogelijk? 

Door inzicht te krijgen in uw eigen situatie, krijgt u ook een goed beeld over welke mogelijkheden er voor u zijn. Advies kan hierbij helpen. Op de RVO website is een format laadadvies SPriLa beschikbaar. Dit geeft een goed beeld van wat erbij komt kijken.  

Privaat of publiek toegankelijk? 

Naast de SPriLa opent een week later op 1 oktober de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur voor Zwaar Wegvervoer (SPuLa). Het is daarom goed om te weten wanneer er sprake is van een private of publieke situatie. 

Eerst een definitie: 

Bij privaat is de laadlocatie op de tijdstippen waarop de laadlocatie kan worden geladen, niet altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer. Als u laadinfrastructuur wilt aanleggen die op sommige tijdstippen alleen beschikbaar is voor een beperkte groep gebruikers, bijvoorbeeld alleen voor eigen personeel of klanten, geldt dit dus als een private laadlocatie. Publiek toegankelijk houdt namelijk in dat een laadlocatie op de tijdstippen waarop bij de laadlocatie kan worden geladen, altijd beschikbaar is voor alle gebruikers van elektrisch vervoer. 

We geven 4 voorbeelden van private laadsituaties. 

• Een bedrijf gebruikt het eigen of gehuurd parkeerterrein om in de nacht zijn de eigen bedrijfsauto’s te laden. Het parkeerterrein is in de nacht afgesloten voor andere gebruikers. Overdag is het terrein open en mag iedereen laden op het terrein. 
  • Een advocatenkantoor plaatst op de parkeerplaatsen aan de voorkant van het kantoor laadinfrastructuur. Bij de parkeerplaatsen staat een bord dat waarschuwt dat parkeren tussen 8.00 en 18.00 uur alleen voor werknemers en bezoekers toegestaan is.  
  • Een kantoor gaat op parkeerplaatsen achter het kantoor laadinfrastructuur zetten. Er staat een verkeersbord met een wegsleepregeling tijdens werkdagen voor auto’s die er niet horen te staan. 
  • Op een laadplein voor zwaar materieel wordt gewerkt met bedrijfsaccounts met reserveringen. Reserveren kan alleen met een bedrijfsaccount. Zo is er zekerheid op snelladen in een gekozen tijdslot. 

Neem deel aan de webinar 

Wilt u meer weten over de regelingen? Op 3 september van 10.00 – 11.30 uur is er een webinar. U kunt zich hiervoor aanmelden

DuMo Corporate 4 3838[8].jpg

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76731-subsidie-voor-laadpalen-als-ondernemer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar