• 0

Inbrengbeschrijving bij geruisloze omzetting éénmanszaak naar BV met Holdingstructuur

Ik kom verscheidene inbrengbeschrijvingen tegen op het internet, maar ik kom er niet helemaal hoeveel inbrengbeschrijvingen je moeten vullen en waar je wat moet invullen. Ik snap dat op de inbrengbeschrijving datgene beschreven moet staan wat je inbrengt in de BV met Holdingstructuur (dus activa en passiva), maar toch enkele checkvragen.

1) Het gaat om een EMZ zonder FOR, geen goodwill en geen overige reserves. De EMZ bestaat recent en het gaat om verlenen van een dienst (data-analyse/science), dus er zijn geen panden of andere vaste activa en derhalve ook geen goodwill (onderneming bestaat niet zo lang);

2) Ik wil met teruwerkende kracht omzetten naar BV met Holdingstructuur per 01-01-2024. De intentieverklaring/begeleidend schrijving heb ik al aangetekend opgestuurd naar de belastingdienst vóór 01-10-2024, dus dat is al geregeld. En nu heb ik alle tijd om het een en ander te bergijpen.

3) Ik heb al de fiscale balansen opgesteld per 31-12-2023 en 31-10-2024. En die zien er als volgt uit (fictieve cijfers):

Omschrijving (per 31-12-2023) Activa Passiva
Bank 25000  
Eigen Vermogen   19000
BTW R/C   5000
Crediteuren   1000
Totaal 25000 25000

Omschrijving (per 31-10-2024) Activa Passiva
Bank 90000  
Debiteuren 1000  
Eigen Vermogen   88000
Voorbelasting 100  
BTW af te dragen hoog   3000
Crediteuren   100
Totaal 91000 91000

4) De creditering i.v.m. materieel verschuldigde IB/PVV (inclusief afrondingscreditering) is per 31-12-2023, 13.000 en per 31-10-2024 is dat 40.000. Klopt het dat op fiscale eindbalansen van de EMZ de creditering niet voorkomt als balanspost?

5) Het gaat om een constructie waarbij eerst de Holding wordt opgezet, vervolgens wordt de EMZ ingebracht in de Holding en daarna zakken de activa/passiva van de EMZ door naar een nieuwe opgerichte werkmaatschappij. Ik begrijp dat het zo werkt. Maar corrigeer/vul aan als ik het fout heb?

6) Als je conform dit principe de balans van de Holding opmaakt vóór doorzakking naar de werkmaatschappij, dan is de balans van de Holding exact gelijk aan de fiscale balans van de EMZ?

7) De creditering wordt weergegeven in de balanspost "RC DGA" en komt nog niet voor op de balans van de Holding opmaakt vóór doorzakking naar de werkmaatschappij?

8) De balans van de Holding ná doorzakking van de activa/passiva naar de werkmaatschappij bevat in dit voorbeeld enkel de balansposten Deelneming, Eigen Vermogen en nu wél RC DGA? Per 01-01-2024 is dat als volgt:

Omschrijving (per 01-01-2024) Activa Passiva
Deelneming 19000  
Eigen Vermogen   19000 -/- 13000 = 6000
RC DGA   13000
Totaal 19000 19000

9) In dit geval is de 6000 gelijk aan het uit te geven aandelenkapitaal en dit mag onder de balanspost Eigen Vermogen worden opgenomen?

10) Hoeveel inbrengbeschrijvingen maak je op in dit voorbeeld waarbij de EMZ geruisloos wordt omgezet naar BV met een Holdingsctructuur met terugwerkende kracht per 01-01-2024?

11) Moet er gelden dat je een inbrengbeschrijving per BV moet opmaken (dus één voor de Holding en één voor de BV)?

12) Klopt het dat de balans van de werkmaatschappij, nadat hierin de activa/passiva vanuit de Holding naartoe zijn gezakt, exact gelijk is aan de fiscale balansen van de EMZ (=eenmanszaak)?

Bedankt alsvast voor de uitleg/antwoorden.

Aanbevolen berichten

• 0
17 minuten geleden, abhart zei:

2)

Wordt gewoon ingehouden op je salaris, net als de loonbelasting.

17 minuten geleden, abhart zei:

1)

Zie 2). Wordt door jezelf overgemaakt, net als de inkomstenbelasting, omdat er geen inhoudingen zijn over je bruto 'loon'.

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar