Ik ben een Nederlander die in België woont en overweeg om een webshop te starten, voornamelijk import uit niet-eu landen. Echter, twijfel ik of ik mijn bedrijf in Nederland of België moet inschrijven.
Tijdens mijn research ben ik tegen een aantal zaken aangelopen die ik graag met jullie wil delen.
Hieronder heb ik de belangrijkste punten op een rij gezet:
Nederland vs. België
• Het is voor mij eenvoudiger en dichterbij om in Nederland een opslagruimte en kantoor te vinden. In België zou ik minstens 30 kilometer moeten rijden om een kantoorruimte/opslagruimte te bereiken.
• De regelgeving in Nederland is voor mij beter bekend.
• Veel Belgische boekhouders werken liever niet met ondernemers in bijberoep.
• In België is er de zelfstandigheidsbijdrage, wat een aanzienlijke financiële last is.
• Ook zijn afspraken met vervoerders in Nederland eenvoudiger te maken.
Vooral de zelfstandigheidsbijdrage in België laat me twijfelen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zijn er nog andere voordelen om mijn onderneming in Nederland of juist in België te starten? Moet je ook zelfstandigheidsbijdrage betalen als je een BV start in België?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
NazimER
NazimER
Hallo allemaal,
Ik ben een Nederlander die in België woont en overweeg om een webshop te starten, voornamelijk import uit niet-eu landen. Echter, twijfel ik of ik mijn bedrijf in Nederland of België moet inschrijven.
Tijdens mijn research ben ik tegen een aantal zaken aangelopen die ik graag met jullie wil delen.
Hieronder heb ik de belangrijkste punten op een rij gezet:
Nederland vs. België
• Het is voor mij eenvoudiger en dichterbij om in Nederland een opslagruimte en kantoor te vinden. In België zou ik minstens 30 kilometer moeten rijden om een kantoorruimte/opslagruimte te bereiken.
• De regelgeving in Nederland is voor mij beter bekend.
• Veel Belgische boekhouders werken liever niet met ondernemers in bijberoep.
• In België is er de zelfstandigheidsbijdrage, wat een aanzienlijke financiële last is.
• Ook zijn afspraken met vervoerders in Nederland eenvoudiger te maken.
Vooral de zelfstandigheidsbijdrage in België laat me twijfelen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zijn er nog andere voordelen om mijn onderneming in Nederland of juist in België te starten? Moet je ook zelfstandigheidsbijdrage betalen als je een BV start in België?
Ik hoor graag jullie advies!
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77322-inschrijven-in-nederland-of-belgi%C3%AB/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen