• 0

Herinvesteringsreserve bij eerst koop nieuw en daarna verkoop oud

Hoi,

Ik ben voornemens een nieuw bedrijfspand te kopen. Dat moet nog gebouwd worden en zal over ca. een jaar opgeleverd worden, daarna ga ik m'n oude pand verkopen (gooi geen oude schoenen weg voordat de nieuwe geleverd zijn). Dat kost wat ovberbruggngsfincniering, maar dat is verder geen probleem en is geregeld. Nu begrijp ik dat ik geen gebruik kan maken van de herinversteringsregeling omdat ik eerst koop en pas daarna het vervangen goed verkoop?

Klopt dat, of lees ik de tekst te letterlijk en is de HIR gewoon bedoeld als doorschuiven bij het vervangen van bijvoorbeeld kapitaalsgoederen door nieuwe? Want stel iemand koopt een productiemachine dan gaat de oude toch ook niet weg voordat de nieuwe is geleverd en goed werkt, want anders valt de productie stil? En inruilen is mogelijk ook niet altjd interessnt omdat ik het misschien zelf wel duurder kan verkopen, of is iets langer wachter gunstiger om een beter prijs te krijgen.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Artikel 3.54 lid 11:

Met betrekking tot bedrijfsmiddelen waarop niet pleegt te worden afgeschreven en bedrijfsmiddelen waarop in meer dan tien jaren pleegt te worden afgeschreven [zoals jouw pand], zijn de vorige leden [d.w.z. de vorming van de HIR] van overeenkomstige toepassing indien aan het voornemen tot herinvestering in een dergelijk bedrijfsmiddel reeds vóór de vervreemding gevolg is gegeven.

M.a.w. als je voorafgaand aan de vervreemding al een uitvoering hebt gegeven aan een herinvestering [bijv. opdracht tot nieuwbouw] hebt, dan kun je de HIR die ontstaat bij de vervreemding alsnog afboeken op de reeds gedane investering in een vervangend bedrijfsmiddel met dezelfde functie.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar