• 0

Wijziging deelname door veranderingen in de werkmaatschappij (t.b.v de VPB aangifte)

Goedemorgen,

Ik heb een holding die in 2022 en 2023 20% van de aandelen van een werkmaatschappij bezat. In 2024 hebben we 1 van de 5 compagnons uitgekocht uit de werkmaatschappij. De werkmaatschappij heeft de aandelen van deze compagnon ingekocht (gefinancierd vanuit het eigen vermogen van de werkmaatschappij) en deze zijn niet opnieuw uitgegeven. Tevens is het geplaatste kapitaal verminderd met de nominale waarde van de ingekochte aandelen (o.a. bij de KVK).

Daarmee zijn de aandelen dus effectief non-existent wat betekend dat mijn holding in 2024 ineens 25% van de aandelen van de werkmaatschappij bezit. Daar is dus echter vanuit mijn eigen holding geen transactie voor geweest, dit komt enkel door wijzigingen aan de kant van de werkmaatschappij.

Bij het invullen van de VPB aangifte is er 1 specifieke vraag die exact hier over gaat waarvan ik nu niet zeker weet hoe ik deze het beste in kan vullen: "Is de deelneming in dit boekjaar verworven of is het belang in de deelneming in dit boekjaar vergroot?".

In de basis zou ik zeggen dat ik hier "Ja" moet zeggen, maar als ik dat doe komen er een aantal vervolg vragen waar ik dan bedragen moet invullen die ik niet heb c.q. die niet van toepassing zijn. En wel "Ja" invullen maar vervolgens allemaal nullen invullen (zie bijgevoegd screenshot) voelt als vragen om extra vragen van de Belastingdienst ;)

Ik heb de Belastingdienst zelf ook gebeld, maar die geven aan geen advies te kunnen geven voor deze vraag en verwijzen me door naar een intermediair... Dus ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met een dergelijke situatie en een goed advies kan geven?

Bedankt,

Sander

image.png

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij de vraag "Is het belang in de deelneming in dit boekjaar verworven van een met de belastingplichtige verbonden lichaam of verbonden natuurlijk persoon?" moet deze mijns inziens  ook met Ja worden beantwoord, omdat je een belang hebt verworven via de Werk BV.

• 0

Hmm... De uitleg die daarbij staat is de volgende:

Van een verbonden lichaam is sprake als aan een van de volgende voorwaarden is voldaan:

- De vennootschap heeft voor ten minste eenderde deel een belang in dat lichaam.

- Een lichaam heeft voor ten minste eenderde deel een belang in de vennootschap.

- Een derde heeft voor ten minste eenderde deel een belang in zowel het lichaam als de vennootschap.

Van een verbonden natuurlijk persoon is sprake als deze voor ten minste eenderde deel een belang heeft in de vennootschap of in een met de vennootschap verbonden lichaam.

Aangezien iedere compagnon voorheen 20% en nu een belang van 25% heeft, leek het me dat ik hier "Nee" op moest antwoorden. Of lees/begrijp ik dat dan verkeerd?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar