• 0

Beste mensen,

Ik heb al advies gewonnen over de volgende vragen, maar een second opinion is wel zo verstandig bij zo een grote kwestie.

Ik heb momenteel een eenmanszaak. Ik wil zelf persoonlijk en daarmee ook mijn bedrijf emigreren naar het buitenland, maar wel binnen Europa. Indien ik dat als eenmanszaak doe, dan is de belasting over de stakingswinst die ik moet betalen hoger dan als het een BV zou zijn. Als ik het goed begrijp is het ook erg moeilijk om daar er een conserverende aanslag van te maken bij een eenmanszaak. Nu kan ik voordat ik emigreer de eenmanszaak inbrengen in een BV. Ik dacht altijd dat je dan een probleem hebt als je kort na het inbrengen van de eenmanszaak in een BV, je bedrijf zou emigreren. Dit in verband met de regel dat je je aandelen niet mag vervreemden binnen 3 jaar na het oprichten van de BV. 

Nu zegt mijn fiscale adviseur dat dit geen probleem is, aangezien de 3-jaarstermijn ziet op het vervreemden van de aandelen, en dat is bij mij niet het geval aangezien ik de aandelen aan mijzelf overhandig. Ik vervreemd het dus niet. Is dat waar? Is het dus geen probleem als ik een paar maanden na het inbrengen van de eenmanszaak in de BV, emigreer?

Verder beweert hij dat je op grond van de geruisloze inbreng de mogelijkheid bestaat om mijn eenmanszaak direct in te brengen in een naar buitenlands recht opgerichte vennootschap. Is dat ook waar? Weet iemand hier wat over?

Bij voorbaat dank!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Jullie lijken te vergeten dat de onderneming mee emigreert en er dus alsnog een afrekening zal plaatsvinden over stille reserves.

Inbrengen in een buitenlandse vennootschap is inderdaad mogelijk overigens. Die buitenlandse vennootschap moet dan natuurlijk wel in NL Vpb plichtig zijn

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
27 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Jullie lijken te vergeten dat de onderneming mee emigreert en er dus alsnog een afrekening zal plaatsvinden over stille reserves.

Inbrengen in een buitenlandse vennootschap is inderdaad mogelijk overigens. Die buitenlandse vennootschap moet dan natuurlijk wel in NL Vpb plichtig zijn

Dankjewel voor je reactie.

We zijn er bewust van dat er afrekening zal plaatsvinden over de still reserves, maar bij een BV  kan de daadwerkelijke betaling aan belasting daarover aan de belastingdienst worden opgeschort (totdat de vervreemding van de aandelen aan daadwerkelijk plaatsvindt, al is dat dan in het buitenland).

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar