Goedendag,

Ik heb vorig jaar mijn eenmanszaak geruisloos omgezet naar een BV met terugwerkende kracht 1 januari 2024, omdat ik net te laat was met tussentijdse cijfers over juni 2024. De BV is in juli gestart.

Nu ben ik bezig met mijn aangifte IB en wordt er gevraagd of ik nog een onderneming heb (geen bv). Ik ben even in de war denk ik, ik hoef toch niet de eerste half jaar als eenmanszaak aan te geven en de tweede half jaar bij de aangifte VPB? Doordat ik de half jaar cijfers heb moeten aanleveren ben ik denk ik in de war.

Ook heb ik een andere vraag, ik heb mijn IB 2023 met de BV betaald, nu is dat een privé-schuld, mijn boekhouder (waar ik ondertussen niet meer zit) zei dat dit verrekend kan worden met de dividend uit de BV. Is dit dividend na belasting of voor belasting.

Als iemand mij kan helpen, graag!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Insara, Welkom

Als de geruisloze inbreng terug werkt naar 1-1-24 dan hoef je uiteraard niet de eenmanszaak op te geven. Wel moet je aanvinken in de IB aangifte dat je van de geruisloze inbreng gebruik hebt gemaakt.

Hoe weet je overigens zeker dat die terugwerkende kracht geregeld is voor je? 

Je vorige boekhouder heeft werkelijk van idee waar hij het over heeft, dus niet gek dat je daar weg bent.

De IB 2023 kan de BV voor je betalen. Dan is het inderdaad een schuld van jou aan de BV. 

Echter, bij een geruisloze inbreng kan er ruimte gemaakt worden op de inbrengbalans (mits het ingebrachte vermogen voldoende is) om de BV die schuld namens jou te voldoen vanuit de ingebrachte onderneming. Dat zou in je stukken moeten staan als creditering DGA. Is dat niet gedaan?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

Dag Joost, 

Bedankt voor je antwoord. 

We hebben eerst de cijfers aangeleverd per 1-1-2024, dat was midden juni. Toen kreeg ik te horen dat het niet gaat lukken om deze te beoordelen voor einde maand. Toen heb ik tussentijdse cijfers t/m juni moeten aanleveren en is de BV twee weken later opgericht. Waaraan zou ik moeten zien dat deze met terugwerkende kracht is geregeld. De tussentijdse cijfers waren denk ik alleen ter beoordeling. Maar wil nu zeker weten of de cijfers van mijn bv fiscaal per 1-1-2024 beginnen. 

De creditering heb ik wel inderdaad, maar die dekt niet de gehele schuld. Kan het restant wel verrekend worden met dividend? voor belasting?

aangepast door Insara
  • 0

De terugwerkende kracht moet blijken uit een geregistreerde intentieverklaring samen met een artikel in de statuten daarover (de onderneming wordt geacht voor rekening en risico van de vennootschap te worden gedreven vanaf...)

Het restant kun je niet zomaar verrekenen met dividend. 

Je kunt uiteraard wel dividend uitkeren, daar belasting over betalen en met het restant de schuld aan de BV voldoen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar