Tot en met 2023 was ik ondernemer voor de inkomstenbelasting. M.b.t. de BTW, ik zat en zit nog steeds in de KOR.

Per 1-1-2024 wil ik als "Inkomsten uit overig werk" verdergaan. Dit v.w. mijn pensionering en onvoldoende inkomsten uit onderneming. Ik heb in 2024 nog wat opdrachten gedaan, totale omzet is ong. 600 euro. Dit jaar, 2025, stop ik volledig met deze activiteiten.

Mijn aangifte 2023 heb ik nog als ondernemer ingediend. Ik heb niet aangegeven dat ik de onderneming beeindig, er van uitgaande dat dat ik dat pas in 2024 zou moeten aangeven in de IB aangifte.

Mijn vraag: ik denk dat dit niet goed is geweest. Klopt dat?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
(aangepast)
58 minuten geleden, tomjansen zei:

Tot en met 2023 was ik ondernemer voor de inkomstenbelasting. M.b.t. de BTW, ik zat en zit nog steeds in de KOR.

De onderneming is pas geëindigd als deze in het handelsregister van de Kamer van Koophandel is uitgeschreven. Daarmee vervalt ook het btw-nummer. Bij een eenmanszaak kan de stakingsdatum ook in het verleden liggen.

Niet dat het voor u veel uitmaakt, want met een minimale omzet - lees uren - komt u toch niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek. In principe komt u wel in aanmerking voor de mkb-winstvrijstelling als u ondernemer bent … en bent u en blijft u zolang de onderneming staat ingeschreven in het handelsregister. Maar daar wordt u ook niet rijk van, omdat het een percentage van de winst is. 
Het is echter altijd mogelijk om zelf te beslissen of het inkomen valt onder het kopje van “ondernemer” of onder “inkomen uit overige werkzaamheden” - lees bijverdiensten. Het aangifteprogramma van de Belastingdienst vraagt zelf hoe uw inkomen tot stand is  gekomen … 

zie ook: https://ondernemersplein.overheid.nl/bedrijf-stoppen-of-overdragen/stoppen-met-uw-bedrijf/uitschrijven-bij-kvk/#art:uw-eenmanszaak-uitschrijven

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar