• 0

Woon-werkverkeer naar standplaats opdrachtgever (zakelijk of privé?)

Hallo allemaal,

Ik heb heel lang wezen zoeken, maar een duidelijk antwoord vinden is zelfs op dit forum lastig. Een forumlid heeft een paar jaar terug een vergelijkbare vraag gesteld, maar geen antwoord gekregen (topic gesloten).

Mijn vennoot en ik reizen ook wel eens met het ov en daarvoor hebben we ieder een eigen NS-Businesscard.
Ov-reizen van en naar een opdrachtgever zijn voor de BTW zakelijk én ik kan de werkelijk reiskosten aftrekken van de winst.

Dan heb je ook nog ritten van huis naar eigen kantoor (woon-werkverkeer). Overal lees ik dat je als je met je privé-vervoermiddel van je huis naar je werkplek v.v. reist, dat je dan (nu) 23 cent per kilometer als reiskosten kan opvoeren en geen BTW kan aftrekken. Bij al die voorbeelden wordt de auto genoemd, maar een brommer had ook gekund. Maar ik ben geen voorbeelden met het ov tegengekomen, die van toepassing zijn voor onndernemers.
Dus hoe zit het als ik een rit van mijn huis naar mijn kantoor met het ov doe?

• Is de BTW aftrekbaar?
  • Kan ik de werkelijke kosten van de ov-rit als reiskosten opvoeren?

Een ander scenario is een rit van huis naar de standplaats van de opdrachtgever. Mijn vennoot werkt vaak bij de standplaats van de opdrachtgever, terwijl ik zelden bij de standplaats van de opdrachtgever kom en werk.

Zijn de ritten van mijn vennoot en ik naar de standplaats zakelijke ritten of valt dat onder woon-werkverkeer?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

"Woon-werkverkeer naar standplaats opdrachtgever" kan niet, althans als je geen 'fictieve dienstbetrekking' hebt.

Want als ik het goed begrijp heb je een kantoor waar je onderneming in gevestigd is en dat is dan het "werkadres" qua woon-werkverkeer.

Woon-werkverkeer is (een beetje krom, vind ik maar ja...) voor de inkomstenbelasting zakelijk en voor de BTW privé.

Dus als je met het OV "naar kantoor" gaat (woon-werkverkeer) dan kan je daar de kosten van ten laste van de winst brengen, maar geen BTW daarover terugvragen.

Ga je vervolgens met het OV naar de klant (of rechtstreeks naar de klant vanuit huis) dan kan je wél de BTW terugvragen.

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar