Goedemorgen,

Ik heb een elektrische bestelbus, voor de fiscale verwerking heb ik een aantal vragen.

Enkele gegevens:

- Ondernemer voor de inkomstenbelasting, eenmanszaak (ZZP-er).

- Bus gekocht en gedeeltelijk betaald in 2024.

- Bus in 2025 geleverd gekregen en het restant betaald.

- Energiecontract thuis op naam van vriendin (dit i.v.m. de zonnepanelen).

- Bus wordt ook privé gebruikt en ik hou geen km registratie bij.

1) Ik heb thuis een laadpaal geïnstalleerd waarmee in de zakelijke bus kan opladen.  In de laadpaal worden de verbruikte kWh bijgehouden. Tarieven van onze energieleverancier verschillen qua piek- en daluren. Welk tarief mag ik gebruiken om de zakelijke kosten te bepalen? Hoe zou dit zijn bij een dynamisch energiecontract? BTW is niet aftrekbaar verwacht ik omdat het energiecontract op de naam van mijn partner staat? 

2) Vanwege de VAMIL regeling heb ik de bus grotendeels willekeurig kunnen afschrijven in 2024. Daardoor hoef ik in de komende jaren nog maar relatief weinig af te schrijven op deze bus. De werkelijke kosten zullen hierdoor onder de 17% bijtelling blijven, waardoor mijn bijtelling dus gemaximeerd is op de werkelijke kosten. Zijn jullie het met me eens dat ik alleen de afschrijvingskosten mag toerekenen welke na het toepassen van de VAMIL in 2024 zijn overgebleven? Hierdoor zou mijn bijtelling flink lager zijn de aankomende jaren.

Voorbeeld:

Aanschafwaarde bus: 50.000

Toegepaste VAMIL 75%: 37.500

Restant boekwaarde: 12.500

Afschrijvingen na toepassing VAMIL 2.500 per jaar i.p.v. 10.000 per jaar (bij afschrijftermijn van 5 jaar)
Als ik kan onderbouwen dat de bus over 5 jaar nog een restwaarde heeft van 10K dan zou ik maar 500 euro aan afschrijvingskosten hebben de aankomende 5 jaren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/voorbeelden_berekening_privegebruik_auto

Alvast bedankt voor het meedenken. Antwoorden met onderbouwingen zouden heel erg prettig zijn!

Groetjes Erik

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77683-elektrische-bestelbus-fiscale-zaken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Haha, je bedoelt dat je privé winst zou willen maken op de stroom en dat je 2 euro per kWh berekend? Zou toch een mooie constructie wezen he.

Denk dat je gewoon een gebruikelijk en gemiddeld tarief moet rekenen. Zal toch liggen tussen de 0,4 en 0,6 euro. Al zie ik op de onderstaande pagina een vergoeding van 0,26 per kWh tot 1 september 2025: https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg204202413-vergoeding-laadkosten-auto-van-de-zaak/

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

• 0

haha privé winst maken zou helemaal mooi zijn maar dat was niet de bedoeling. Ik zou de kosten gewoon reëel willen opnemen als zakelijke kosten. Maar er zit al verschil tussen het piek en daltarief. Natuurlijk kan ik het lagere tarief pakken om veilig te zijn. Maar was ook wel benieuwd hoe je hiermee om zou moeten gaan als je een dynamisch contract hebt, dan verschillen de kWh tarieven zelfs per uur. Onder het kopje leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker zou het best wel handig zijn als er een gemiddeld tarief zou zijn waar je mee zou kunnen rekenen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar